رویداد هفتم چامه 24 تیرماه 1400 در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در این رویداد که برای اولین بار به صورت میزگرد اجرا میشد به موضوع رگولاتوری و قانون گذاری پرداخته شد. در این رویداد، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعت، محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل صبا ایده(فیلیمو و آپارات)،محمدعلی یوسفی زاده ، مدیرعامل آسیاتک، ژوبین  علاقبند مدیرعامل لیان کپیتالو مدیرعامل سابق اسنپ و آیت حسینی مدیرعامل گروه نشانه میهمانان ما بودند.  در این میزگرد ابتدا به بررسی وضعیت فعلی رگولاتوری  پرداخته شد و اقدامات نهاد های مربوطه مورد بررسی قرارگرفت. در ادامه هریک از میهمانان از تجربیات خود در برخورد با این موضوع پرداختند. در انتها شرکت کنندگان که به صورت حضوری   و آنلاین رویداد را دنبال میکردند سوالات خود را با مهمانان مطرح کردند.


محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل صبا ایده(فیلیمو و آپارات):
در تجربه ای که من از برخورد با رگولاتور در سال های گذشته داشته ام متوجه این موضوع شدم که نیت و هدف ایجاد رگولاتوری که در حال حاضر وجود دارد رشد کسب و کارها و استارتاپ ها نیست و بیشتر به دنبال کنترل شرایط است. آنها به دنبال کنترل امروز هستند و از تجربه خود برای تطابق “دیروز” و “امروز” استفاده میکنند و این دقیقا همان کاری است که نباید انجام دهند. در واقع هدف رگولاتور فعلی این نیست که در آینده چه میشود و چه چیزی را برای آینده باید آماده کند بلکه بیشتر به دنبال کنترل امروز هستند. باید توجه داشت عمده دلیل این آشفتگی آن است که رگولاتور درک درست و واقعی از شرایط موجود ندارد.
امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات:​​
موضوع رگولاتوری را با تاریخچه آن میتوان بررسی کرد. در ابتدا وظیفه رگولاتور آن بود که منابع کم یاب را به بهترین شکل به افراد تخصیص دهد. برای مثال ما در جامعه منابعی داریم که نمیتوان به آن چیزی اضافه کرد؛ اهداف اولیه رگولاتور این بوده است که این منابع را طوری تقسیم کند که برای عموم جامعه منفعت داشته باشد. به مرور زمان مفهوم رگولاتورظی در دنیا دست خوش تغییراتی شد و به پختگی بیشتری رسید. این تغییرات سبب شد مفهوم رگولاتوری دیگر تنها به معنا تخصیص منابع نباشد و مفاهیمی مثل حقوق کاربران و رقابت به آن اضافه شود.اما در کشور ما رگولاتور هنوز از چارچوب های قدیمی استفاده میکند یعنی همان مدل پایش و فرماندهی.
ژوبین علاقبند مدیرعامل لیان کپیتال و مدیرعامل سابق اسنپ:
معمولا زمانی رگولاتورها وارد محیط استارتاپ ها میشوند که استارتاپ ها به کمک تکنولوژی وارد فضا جدیدی شده اند که یا قانونی برای آن وجود ندارد یا اگر هم قانونی وجود داشته باشد برای کسب و کارهای سنتی آن حوزه است. به همین دلیل است که رگولاتورها همیشه از استارتاپ ها یک پله عقب تر هستند. البته باید به این نکته توجه داشت که این موضوع در همه کشورها وجود دارد. نکته مهم دیگر آن است که رگولاتور باید تمایل داشته باشد تا فضایی ایجاد کند که باعث رشد کسب و کارها شود.این موضوع هم به رشد فضا کاری و میزان اشتغال کمک میکند و همینطور کشور را در رقابت با سایر کشورها جلو می اندازد.
محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک:​
ما نیاز به یک رگولاتور مستقل داریم که در حالی که به روز است در ابتدا راه به ما خط مشی درستی دهد. خط مشی که هم سرمایه گذار و هم ایده پرداز بتوانند با آن کسب وکار خود را پیش ببرند. در این بین کسانی هستند که آنقدر قدرت میگیرند که میتوانند در مقابل رگولاتور ایستادگی داشته باشند و استقلال رگولاتور را سلب کنند. برای حل این مشکل رگولاتور باید به درستی بازار را تقسیم و تنظیم کند. در این صورت کسب و کار افراد به اندازه ای قدرت نمیگرد که بتواند مقابل رگولاتور بایستد و آن را کنترل کند.
آیت حسینی مدیرعامل گروه نشانه:
در ابتدا استارتاپ ها در دنیا شکل گرفتند و موج آن به ایران رسید و این موضوع برای اکثر حوزه های کاری استارتاپ ها صدق میکند.یعنی در اکثر موارد مدل کسب و کارها در خارج از ایران شکل میگیرد و در مرحله و بعد از مدتی وارد ایران میشود.انتظاری که از رگولاتوری داریم این است که از این نکته استفاده کند و برای حل مسائل موضوعات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

قسمت اول رویداد:

قسمت دوم رویداد: