محمد ملکشاهی بنیانگذار نومدتورز

داستان موفقیت استارتاپ نومدتورز

داستان موفقیت استارتاپ نومدتورز

از گردشگری تا کوچ با عشایر

با تفکر در مورد گردشگری محیطی مجلل و با امکانات عالی به ذهن خطور می‌کند. تورهایی مانند استارتاپ نومدتورز ، به جای سفری راحت و امکانات خوب، افراد را به دل طبیعت می‌برند. سفر همراه با عشایر و عبور از کوه و دشت لذت دیگری به ارمغان می‌آورد. در رویداد ششم چامه محمد ملکشاهی از تور گردشگری گفت. توري كه به جای سفری کم چالش به مناطق مختلف ایران، افراد را با سبک زندگی عشایری آشنا می‌کند. همراهی عشایر و بودن در چادرهای زیبایشان از جمله تجربه‌هایی است که این مدل گردشگری به همراه دارد.

محمد ملکشاهی به کمک تیمی خلاق، نومدتورز را به عنوان استارتاپ گردشگری تاسیس کرد. نومدتورز استارتاپی برای کمک به حفظ خرده فرهنگ‌های در معرض فراموشی می‌باشد. این تیم تا به حال چندین تور برای کوچ با عشایر در منطقه بختیاری برگزار کرده است. نومدتورز پس از کرونا، مجبور به تغییر رویکرد خود شد. امروز به عنوان بستری برای فروش محصولات عشایر به ایرانیان و همینطور توریست‌ها، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

از روزنامه نگاری تا گردشگری
کار اولم ، روزنامه نگاری در دنیای اقتصاد بود. بعد از آن 3 سال، پژوهشگر توسعه روستایی بودم. طی یکی از این پروژه‌های توسعه روستایی، به یکی از مدل‌های توسعه که اردوی جهادی بود برخورد داشتم. یک سفر به اردوی جهادی رفته و با تعدادی از دوستان عشایر آشنا شدم.

محمد ملکشاهی در همراهی با عشایر ایده نومدتورز به ذهنش رسید و با کمک دوستش آن را عملی کرد.
کوچ

بنیانگذار نومدتورز از اولین کوچ خودش می‌گوید: یکی دو ماه بعد یکی از دوستان عشایر با من تماس گرفت و پیشنهاد داد که همراه آن‌ها کوچ کنم. من هم که به این حوزه علاقه داشتم؛ از طرفی هم سبقه عشایری داشتم چرا که پدربزرگم از عشایر کرمان بودند. پیشنهادشان را با کمال میل قبول کردم.
مشاهده نوستالژی و سبک زندگی عشایری بسیار لذتبخش بود. دوست عشایر ما، تقاضا داشت که در پژوهشگاه ما استخدام شود و کارهای خدماتی انجام دهد در حالی که ما تمام دروسی که خوانده بودیم را گفتیم. یادآور می‌شدیم که می‌تواند در میان عشایر کارهای بسیار زیادی انجام دهد!

گردشگری باتجربه!

بعد از بازگشت به پژوهشگاه با چندی از دوستان تصمیم گرفتیم تا حرفمان را در عمل نیز ثابت کنیم.
تلاش کردیم تا پژوهش‌ها را بیش از پیش به سمت عشایر سوق دهیم. سراغ انسان‌شناس‌های بین‌المللی که در میان عشایر زندگی کرده بودند رفتیم. با انسان‌شناس‌هایی همچون پروفسور پیر دیگار ، پروفسور اسپونر، پروفسور محمدتقی فرور و موسسه سنستا گفتگو کردیم.
اگر می‌خواهید گردشگری به حفظ فرهنگ کمک کند، سعی کنید معیشت مکمل ایجاد کنید؛ نه آنکه معیشتی را جایگزین زندگی عشایر کنید. زندگی عشایری، معیشتی مبتنی بر دام داری است و باید معیشتی مکمل را در کنار آن ایجاد کرد.

تورهای گردشگری عشایری مانند فعالیت‌های استارتاپ نومدتورز راهکار خوبی برای حفظ فرهنگ عشایری می‌باشند.
تور کوچ پیاده

تمامی این صحبت‌ها، ما را به برگزاری تور کوچ پیاده همراه با عشایر بختیاری رساند. عشایر بختیاری بیش از سایر عشایر، به صورت پیاده کوچ می‌کنند.
در این تور، توریست را به مدت یک هفته با خود همراه ‌می‌کردیم. از تهران به سمت اهواز می‌رفتیم و یکی دو روزی طول می‌کشید تا شوشتر و چغازنبیل را ببینیم. بعد به خانواده عشایر می‌رسیدیم و همراه آن‌ها 4،5 روز کوچ می‌کردیم تا به روستا برسیم. بعد هم به اصفهان می‌رفتیم. در این سفر نسبتا طولانی افراد با سبک زندگی عشایری آشنا می‌شدند.
برگزاری چنین توری چه از سمت عشایر و چه به جهت بازاریابی، پیچیدگی‌های زیادی داشت.

توریست یا دزد قافله!

برای عشایر، سخت بود که بتوانند به ما اعتماد کنند. یکی از اولین تجربیات ما همراهی دو توریست آلمانی بود. پیش از همراه شدن با پدر خانواده صحبت کرده بودیم که برای کوچ کردن، با شما همراه خواهیم شد.
آنجا که رسیدیم مادر خانواده گفت که شما دزد هستید و برای دزدیدن گله من آمده‌اید! خلاصه با هزار توضیح مادر خانواده را راضی کردیم. پاسپورت‌های آن دو آلمانی را برای امانت به او سپردیم تا به همراهی ما راضی شود.

بازاریابی سخت گردشگری

برگزاری این تور، به جهت بازاریابی نیز کار آسانی نبود چرا که اولین تقاضای توریست از تور، زمان‌بندی است؛ در حالی که زمان‌بندی در کوچ تقریبا ممکن نیست و هر اتفاق طبیعی، توان تغییر نظم و زمان‌بندی را دارد.

استارتاپ‌های گردشگری با جذب افراد خارج از کشور و برگزاری تورهای ایرانگردی موجب حفظ فرهنگ و ارز آوری می‌شوند.
آزمون و خطا

سال اول، ما برای تست کردن کار خودمان، تعدادی توریست را به صورت رایگان با خود همراه کردیم.
سال دوم به این نتیجه رسیدیم که بازاریابی برای این تور، نیاز به تولید محتوا دارد. تصمیم گرفتیم که افراد ماهر در این زمینه را با نصف قیمت و بعضا رایگان، با خود همراه کردیم؛ تا برایمان تولید محتوا کنند.
سال سوم، اینفلوئنسرهای مطرح در حوزه سفر ماجراجویانه، علاقه‌مند شدند تا همراه ما کوچ کنند. در کنار آن‌ها، ما 200 نفر دیگر را نیز با خود همراه کردیم.
سال سوم مصادف بود با ماجرای هواپیمای اوکراینی و بعد هم کرونا که تمام این‌ موارد، گردشگری را دچار رکود کرد.

تغییر مسیر

برگزاری تور برای 200 نفر چیزی حدود 15 الی 20 نیرو نیاز دارد. در حال تجهیز بودیم و حتی عده‌ای را نیز استخدام کرده بودیم. ناگهان اتفاقات پیش آمده درآمد ما به صفر رساند و سبب ورشکستگی ما شد.
با افراد تیم جلسه گذاشتیم و چند نفری که توان ادامه همکاری بدون درآمد را نداشتند، از تیم جدا شدند. تعدادی از بچه‌ها نیز به صورت پاره ‌وقت به همکاری ادامه دادند. من و یکی دو نفر از دوستان هم تمام وقت، مشغول به کار شدیم.

حفظ رابطه سخت‌ تر از ایجاد رابطه!

رابطه‌ی نومدتورز با عشایر، اتفاق خوب و مهمی بود؛ حیف می‌شد اگر به واسطه تعطیل شدن گردشگری، این ارتباط از بین می‌رفت. برای همین تصمیم به یک تغییر گرفتیم.
کار قبلی ما با توریست خارجی سر و کار داشت. اینبار به سمت فروش محصولات عشایر در بازاری کاملا داخلی و ایرانی رفتیم.
عشایری که به صورت پیاده کوچ می‌کنند؛ محصولات ارگانیکی را تولید می‌کنند.
دسترسی به این عشایر، به واسطه مناطق بکر و دوردستی که تجربه حضور در آن را دارند کار سختی است. اگر قصد ملاقات داشته باشید علاوه بر مسیر آسفالت باید یک روز هم پیاده‌روی کنید تا به عشایر برسید. به همین جهت کسی که محصول آنان را خریداری می‌کند، مبلغ کمی را در ازای محصولاتشان به آنان پرداخت می‌کند.

فروش محصول

کارمان را با فروش کشک، روغن و گیاه‌های کوهی که عشایر تولید و جمع‌آوری می‌کردند شروع کردیم. این فعالیت هم نیاز به تولید محتوا داشت اما حداقل توانسته بودیم ارتباطمان با عشایر را حفظ کنیم. اگر چه این کار آهسته و پیوسته جلو می‌رود اما کمک زیادی به ما می‌کند.
تغییر دیگری که ما در کسب‌وکارمان ایجاد کردیم؛ دفتر کارمان که یک خانه قدیمی است را به پاتوقی برای توریست‌هایی که به بازار تهران می‌آیند تبدیل کردیم.
این ایده، با فروش محصولات هم راستا بود و به خرید و معرفی محصولات عشایر به صورت حضوری منجر ‎‌شد.

سوشال بیزینس بودن؛ محدودیت‌ها

کسب‌وکار ما، یک سوشال بیزینس (social business) و در واقع یک کسب‌وکار اجتماعی است. این مسئله، قیدهایی را برای ما ایجاد می‌کند و دست ما را برای انجام هر کاری می‌بندد.
اگر جایی احساس کنیم که کارمان باعث از بین رفتن سبک زندگی ارزشمند ایرانی می‌شود؛ آن را انجام نخواهیم داد حتی اگر سبب افزایش درآمد ما شود.

زمینه‌های رشد

از طرف دیگر، سوشال بیزینس بودن و هدف اجتماعی داشتن، آورده‌هایی نیز برای ما دارد. در زمان ورشکستگی و نبود سرمایه،‌ یکی از دوستان دغدغه‌مند برای کمک به ما اعلام آمادگی کرد.این یکی از مزیت‌های کسب‌وکار اجتماعی برای ما بوده است.
یا اینکه صاحب‌خانه نیز بخاطر ارزشمند بودن کار در اجاره تخفیف قائل شد و توانستیم کار را پیش ببریم.

امیدوار باش!

هر کسب‌وکاری، تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و سختی‌هایی دارد، اما باید بدانیم که ما نباید ناامید شویم.
امیدوارم که با راه‌اندازی نومدتورز هم خودمان رشد کرده باشیم و هم زمینه رشد سایر افراد را فراهم کرده باشیم. از عشایر عزیز، چیزهای زیادی در راستای زندگی سازگار با طبیعت یاد گرفته باشیم. به عشایر عزیز نشان داده باشیم که این سبک زندگی زیباست؛ این داشته ارزشمند را برای کشورمان حفظ کنند.

چامه؛ محلی‌ برای شنیدن داستان‌ موفقیت استارتاپ‌های ایرانی
مهدی برخورداری مجموعه فون پی

داستان موفقیت استارتاپ فون پی

داستان موفقیت استارتاپ فون پی

برای رشد باید تغییر کرد و تعصب‌ها را کنار گذاشت

در مسیر پیشرفت یک استارتاپ هراز چند گاهی باید استراتژی را تغییر داد. گاهی باید استراتژی جدیدی را برای موفقیت اتخاذ کرد،‌ به این تغییر مسیر در استارتاپ چرخش (pivot) می‌گویند. چرخش در یک استارتاپ با هدف عملکرد بهتر و بهینه‌شدن مجموعه انجام می‌شود. این چرخش هم در محصول و هم در استراتژی اتفاق می‌افتد. در ششمین رویداد چامه، پای صحبت مهدی‌ برخورداری فیروزآبادی، مدیرعامل شرکت   راهکارهای همراه سارینا (فون‌پی)  بودیم. در این رویداد داستان موفقیت استارتاپ فون‌پی و چالش‌های پیش رو بر مسیر کسب‌وکار ایشان را مرور خواهیم کرد.

از کودکی تا دانشگاه

مهدی برخورداری به دلیل تحصیل پدرش در انگلستان،‌ چند سال اول زندگی‌ خود را در شهر منچستر گذرانده است. مهدی برخورداری پس از بازگشت به ایران و ورود به دبیرستان رشته‌ ریاضی را انتخاب و مشغول به تحصیل می‌شود. او دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات، در دانشگاه اصفهان گذارنده است. برای مقطع ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دکتری رشته مدیریت فناوری و اطلاعات علامه تهران را انتخاب می‌کند. بعد از آن در تهران ماندگار می‌شود.

داستان موفقیت و ورود به حوزه کارآفرینی

از سال 87، مهدی برخورداری به صورت جدی وارد میدان کسب‌وکار شد. مهدی برخورداری در ابتدای راه کار خود را از دورکاری در برنامه‌نویسی آغاز کرد. با تجربیاتی که کسب کرده بود،‌ به عنوان بنیانگذار چند استارتاپ نه چندان موفق کار خود را ادامه داد. این پایان‌ ماجرا نبود و از این شکست‌ها پلی برای موفقیت ساخت. در سال 91 وارد حوزه گردشگری شد و محصول نهایی خودشان را در روبیکا و آی‌گپ راه‌اندازی کردند. با افت صنعت گردشگری و بالا رفتن قیمت دلار در زمان مناسبی از این عرصه نیز خداحافظی کرد.

مشاوره و توسعه کسب‌ و کار

در آن زمان مهدی برخورداری به عنوان مشاور توسعه کسب‌ و کار در مرکز ملی فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعاتو چند استارتاپ دیگر فعالیت داشت. به واسطه مشاوره و راهبری تیم‌ها، شناخت نسبتا خوبی از توسعه مدل‌‌های کسب و کار پیداکرد. مهدی برخورداری در عرضه‌شدن و راه‌اندازی و توسعه محصول خیلی از کسب‌وکار در کنار آن‌ها بوده است. مشکلات و چالش‌های کسب‌وکارها را درک کرده است.

اینفوگرافیک مهدی برخورداری مدیرعامل فون پی.از کودکی تا فون پی
ماجرای شکل‌گیری فون‌پی

در سال 1396 فون‌پی، توسط آقای سوادی‌نژاد (مدیرعامل) و آقای صادقی (مدیر فنی) راه‌اندازی شد. هر دو بزرگوار در زمینه‌ی پرداخت آنلاین و پرداخت آنلاین دارای تجربه بودند . اولین ورژن اپلیکیشن آپ نیز توسط آقای سوادی‌نژاد ساخته شده بود. یک روز به صورت اتفاقی با مدیران برکت در حال صحبت کردن بودند که در مورد چالش‌های پرداخت کرایه تاکسی مثل: نبود پول خرد و کثیف بودن پول،‌مشکل در پرداخت در هنگام مبادله و… ایده‌شکل گیری این اپلیکیشن در ذهنشان ایجاد شد.

ارائه نمونه اولیه به سازمان تاکسیرانی

به سراغ رانندگان تاکسی در تهران رفته و پای درد و دل آنها نشستد. راه‌حل این چالش‌ها را راه‌اندازی اپلیکیشن فون‌پی دانستند. نمونه اولیه خود را به مدیران سازمان تاکسیرانی ارائه کردند و با استقبال خوبی مواجه شدند. قسمتی از پایانه‌های تهران یعنی ونک کار خود را شروع کرده‌اند. همه تاکسی‌ها ‌QR Code فون‌پی را به تاکسی خود چسباندند تا افراد به این شیوه کرایه خود را پرداخت کنند. همه چیز خیلی خوب پیش می‌رفت و این نمونه اولیه به یک کیف پول عملیاتی تبدیل شده بود. طی شش ماه با جذب سرمایه از شرکت دانش‌بنیان برکت، توانستند به 25 پرداخت روزانه برسند. همچنین بیش از 20 هزار تاکسی را به برچسب‌های فون‌پی مجهز کردند.

همه چیز خوب به جز درآمد!

سرمایه‌گذار و مشتری‌ها و راننده‌ها از همه چیز راضی بودند اما درآمد مطلوبی از فون‌پی حاصل نمی‌شد. با مدیران وقت شهرداری و تاکسیرانی برای دریافت کارمزد جلسه گذاشتند که آیا کارمزد باید از مشتری گرفته شود یا از راننده؟ هردو سناریو پذیرفته نشد. زیرا اگر از مشتری گرفته می‌شد،‌ هزینه کرایه نیز باید افزایش پیدا می‌کرد. راننده نیز توانایی پرداخت کارمزد را نداشت. برای دریافت این کارمزد به سراغ بانک مرکزی رفتند و آن را طلب کردند،‌ فرآیند در حال طی شدن بود که نتیجه مطلوب حاصل نشد.

رقبای فون‌پی

تا سال 98 رقیب جدی برای فون‌پی وجود نداشت اما با ورود «تومن» به بازار رقیب جدی برای فون‌پی به حساب به حساب می‌آمد که پرداخت آنلاین بود. قبل از 98 هم کافه بازار و میز‌epay در پرداخت اینترنتی وجود داشتند. هر کسب و کار پرداختی که نتواند از هسته کسب و کارش که پرداخت آنلاین با QR Code است، درآمدزایی کند باید در روند کاری خود به فکر تغییر باشد.

یادگیری،‌ رشد و چرخش سه عصاره اصلی استارتاپ

اگر یک استارتاپ را به عنوان یک پرتقال در نظر بگیریم،‌ عصاره آن رشد، یادگیری مداوم و توانایی تصمیم برای چرخش درست است. اما مهمترین چیزی که در استارتاپ باید در نظر گرفته می‌شود، سرعت و چابکی در تغییر است. هرچه بیشتر آزمون و خطا بکنید سریع‌تر می‌توانید استراتژی‌های خود را تغییر داده و به موفقیت برسید. هرچقدر بتوانید زمان یادگیریتان را کوتاه‌تر بکنید و دانش بیشتری را فراگیر شوید، تعداد بیشتری چرخش را تجربه خواهید کرد تا به وضعیت مطلوب برسید.

سه عصاره اصلی در استارتاپ: چرخش ، رشد، یادگیری
چرخش برای هر کسب وکاری مناسب است؟

برای پاسخ این سوال نیاز به جواب دادن به سوالات دیگری است که نهایت متوجه شویم ایا چرخش به درد همه‌ی کسب وکارها می‌خورد یا خیر؟

  1. آیا ایده دیگری به جز فعالیت الان دارید؟
  2. آیا می‌توانید این ایده را به رشد پایدار برسانید؟
  3. آیا دوست دارید در زمینه جدید رشد بکنید؟

اگر جواب سوالات بالا بله است، شما می‌توانید چرخش را تجربه کنید.

تعصب بی‌جا به ایده اولیه؛‌ مانع پیشرفت

اشتباهی که اکثر کسب‌وکارها دارند،‌ حس‌مادرانه و تعصب بی‌جا به محصول و ایده اولیه کسب و کارشان است و جرات تغییر در ماهیت اصلی کسب‌وکار را نداریم. اگر شکست خوردیم باید آن را بپذیریم و استراتژی‌هایمان را تغییر دهیم وگرنه بیشتر و بیشتر در منجلاب فرو خواهیم رفت. تناسب با محصول و بازار (Product/ Market fit) لازمه رشد هر استارتاپ است. زمانی که احساس کرده این تناسب وجود ندارد باید با چرخش‌های کوچک این تناسب را ایجاد کنیم.

فون‌پی در حال حاضر

فون‌پی یک اپلیکیشن برای پرداخت‌ آنلاین است. با استفاده از فون‌پی روند پرداخت آسان‌تر و سریع‌تر انجام گرفته می‌شود. فون‌پی در پرداخت‌های روزمره جایگزین خیلی خوبی در پرداخت‌های سنتی به شمار می‌آید. خدمات فون‌پی عبارت است از:‌ پرداخت کرایه تاکسی،‌ خرید از فروشگاه، سوپرمارکت و وبسایت‌ها و صفحات اجتماعی و هر کاربرد دیگری که نیاز به پرداخت وجود دارد. خرید شارژ موبایل و انتقال اعتبار به دوستان از امکانات دیگر راهکارهای همراه سارینا (فون‌پی) است. فون‌پی برای کاربران خدماتی از قبیل شارژ سیم‌کارت،‌ خرید شارژ موبایل،‌ امکان کمک به نیازمندان،‌ امکان خرید بسته اینترنتی،‌ انتقال اعتبار به دیگران و کیف پول همراه را فراهم کرده است. در حال حاضر اپلیکیشن فون‌پی با 500 هزار کاربر فعال در کافه بازار،‌ گوگل پلی،‌ سیبچه، چارخونه و مایکت قابلیت نصب دارد.

فون پی چه خدمات را ارائه می دهد؟
چامه؛ محلی‌ برای شنیدن داستان‌ موفقیت استارتاپ‌های ایرانی

آیت حسینی، بنیان‌گذار و مدیر عامل نشانه

انتظاری که از رگولاتوری داریم این است برای حل مسائل موضوعات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

در ابتدا استارتاپ ها در دنیا شکل گرفتند و موج آن به ایران رسید و این موضوع برای اکثر حوزه های کاری استارتاپ ها صدق میکند.یعنی در اکثر موارد مدل کسب و کارها در خارج از ایران شکل میگیرد و در مرحله و بعد از مدتی وارد ایران میشود.انتظاری که از رگولاتوری داریم این است که از این نکته استفاده کند و برای حل مسائل موضوعات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

آیت حسینی

من، آیت حسینی‌ام. سال ۵۹ به دنیا آمده‌ام و از ۱۹ سالگی فعالیت حرفه‌ای‌ام را آغاز کرده‌ام. در زمینه‌های مختلفی کار کرده‌ام و حالا چند سالی است که متمرکز شده‌ام بر روی تحلیل و مشاورۀ کسب‌وکارهای نوآورانه و کتابی هم در این زمینه ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر مدیریت شرکت نشانه را برعهده دارم. نشانه تخصصش تحلیل، مشاوره، ایجاد، ساخت و بازآفرینی کسب‌وکارهاست. در نشانه، در کنار کسب‌وکارها هستیم تا به شهود و درک بهتری از وضعیت کسب‌وکار خود برسند. بتوانند موقعیت کسب‌وکارشان و بازاری که در آن فعالیت می‌کنند بهتر بشناسند، ضعف‌های گذشته را شناسایی کنند و بتوانند گام‌های آتی توسعۀ کسب‌وکارشان را محکم‌تر بر دارند. کیفیت کار ما را مدیران کسب‌وکارهایی که همراهشان بوده‌ایم، تائید می‌کنند.

از اواخر دهۀ هشتاد وارد عرصۀ کارآفرینی شدم. با حضور در این عرصه، تا همین امروز تلاش کرده‌ام همواره کوله‌پشتی‌ام را پرتر کنم و مهارت‌ها و اطلاعاتم را در این حوزه بالاتر ببرم. می‌خواستم قدرت حل مسئله‌ام را تقویت کنم و بتوانم از موانع پیشِ رویم در این کار، به سلامت بگذرم. به همین خاطر هم در سال‌های ابتدایی ورودم به این حوزه، در مقطع کارشناسی ارشدِ سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه شهید بهشتی، در رشته‌های: MBA-Marketing strategy و EMBA و مدیریت فناوری اطلاعات، دوره دیده‌ام و پس از آن هم در کارگاه‌های تخصصی زیادی شرکت کرده‌ام. حالا که در جایگاه مشاور کسب‌وکارها فعالیت می‌کنم، می‌دانم که برای این کار، دانش آکادمیک به تنهایی کافی نیست. از زمان حضورم در شناسا، در اوایل دهۀ 90 همراه گروهی بوده‌ام که جریان کارآفرینی بخش خصوصی را در ایران راه‌اندازی کردند. اقدامی که زیربنای فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در سال‌های بعد بود. به همین پشتوانه هم تا امروز بیش از پنج هزار طرح کسب‌وکار را ارزیابی کرده‌ام. طرح‌هایی که هرکدام در مرحله‌ای از رشد خود بوده‌اند. بعضی از آن‌ها طرح‌هایی بوده‌اند تنها روی کاغذ و بسیاری از آن‌ها متعلقند به کسب‌وکارهایی که سال‌ها از اجرایی شدنشان می‌گذرد. همۀ آن‌ها اما در کنار هم کوله‌پشتی من را پرتر کرده‌اند برای ادامۀ مسیر.


محمد علی یوسفی زاده، مدیر عامل آسیاتک

رگولاتور باید به درستی بازار را تقسیم و تنظیم کند

ما نیاز به یک رگولاتور مستقل داریم که در حالی که به روز است در ابتدا راه به ما خط مشی درستی دهد. خط مشی که هم سرمایه گذار و هم ایده پرداز بتوانند با آن کسب وکار خود را پیش ببرند.

محمدعلی یوسفی زاده

محمدعلی یوسفی زاده مدیر جوان و موفق آسیاتک از سال 1380 با تاسیس شرکت شهراد شبکیه به طور جدی وارد صنعت ICT کشور شد. شهراد شبکیه در ابتدا برای خدمات‌دهی به مناطق غرب تهران تاسیس شد اما در ادامه دامنه فعالیت آن به سراسر کشور گسترش پیدا کرد. یوسفی زاده سال 1390 به عنوان مدیرعامل به مجموعه آسیاتک اضافه شد و در ده سال اخیر افتخارات زیادی از جمله جایزه تعالی سازمانی را برای این مجموعه رقم زده است. یوسفی زاده در سال‌های اخیر به عنوان نماینده شرکت‌های PAP در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون تنظیم مقررات حضور داشته و همواره تلاش کرده با درک مشکلات رگولاتوری ICT کشور از نزدیک در راستای حل این مشکلات گام بردارد.

ژوبین علاقبند، مدیرعامل لیان کپیتال

رگولاتورها همیشه از استارتاپ ها یک پله عقب تر هستند

معمولا زمانی رگولاتورها وارد محیط استارتاپ ها میشوند که استارتاپ ها به کمک تکنولوژی وارد فضا جدیدی شده اند که یا قانونی برای آن وجود ندارد یا اگر هم قانونی وجود داشته باشد برای کسب و کارهای سنتی آن حوزه است. به همین دلیل است که رگولاتورها همیشه از استارتاپ ها یک پله عقب تر هستند.

ژوبین علاقبند

ژوبین علاقبند مدیرعامل سابق زیراکس ایران و اسنپ و مدیرعامل فعلی گروه سرمایه‌گذاری لیان کپیتال است. علاقبند از سال 96 به عنوان مدیر استراتژی گروه اینترنتی ایران و نایب رییس هیات مدیره اسنپ به این مجموعه اضافه شد و وظیفه هدایت آن را به عهده گرفت. در مدت حضور ژوبین علاقبند در گروه اینترنتی ایران، اسنپ به سرعت زیادی به سمت سوپر اپلیکیشن شدن حرکت کرد و بسیاری از سرویس‌های اسنپ در دوره حضور ژوبین اضافه شد. از سال 97 علاقبند شخصا مدیرعاملی اسنپ را به عهده گرفت و رکوردهای بسیاری در اسنپ در دوره مدیریت وی شکسته شد. یکی از مسائل بزرگ اسنپ حل مساله با شهرداری تهران بود که علاقبند در دوره مدیریت خود این پرونده سه سال را بست و چالش رگولاتوری اسنپ را حل کرد. ژوبین علاقبند نهایتا سال 99 به دلیل مسائل متعدد رگولاتوری اسنپ از این مجموعه جدا شد و بعد از آن به عنوان مدیرعامل لیان کپیتال در حال فعالیت است.

محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل و مالک صبا ایده

عمده دلیل این آشفتگی آن است که رگولاتور درک درست و واقعی از شرایط موجود ندارد

در تجربه ای که من از برخورد با رگولاتور در سال های گذشته داشته ام متوجه این موضوع شدم که نیت و هدف ایجاد رگولاتوری که در حال حاضر وجود دارد رشد کسب و کارها و استارتاپ ها نیست و بیشتر به دنبال کنترل شرایط است. آنها به دنبال کنترل امروز هستند و از تجربه خود برای تطابق “دیروز” و “امروز” استفاده میکنند و این دقیقا همان کاری است که نباید انجام دهند. در واقع هدف رگولاتور فعلی این نیست که در آینده چه میشود و چه چیزی را برای آینده باید آماده کند بلکه بیشتر به دنبال کنترل امروز هستند. باید توجه داشت عمده دلیل این آشفتگی آن است که رگولاتور درک درست و واقعی از شرایط موجود ندارد.

محمد جواد شکوری مقدم

محمد جواد شکوری مقدم از چهره‌های پیشتاز کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات در کشور است. شکوری مقدم سال 79 با قبولی در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه امیرکبیر شد و از ابتدا به حوزه فناوری اطلاعات علاقه نشان داد. در همان ترم‌های اول به شبکه دانشگاه نفوذ کرد و گزارشی از باگ‌های امنیتی شبکه در اختیار واحد انفورماتیک دانشگاه گذاشت که منجر به تعلیق وی از تحصیل شد و نهایتا شکوری تصمیم به انصراف از دانشگاه گرفت. سال 83 سایت کلوب به عنوان اولین شبکه اجتماعی ایرانی توسط برادران شکوری مقدم راه‌اندازی شد اما مشکلات حقوقی، فیلترینگ و دادگاه‌ها و شکایات متعدد باعث شد تا شکوری مقدم کلوب را تعطیل کند. آپارات به عنوان برترین سایت ایرانی در رتبه‌بندی الکسا، کسب‌وکار دیگری است که شکوری مقدم سال 89 آن را راه‌اندازی کرد. در کنار آپارات، فیلیمو، صباویژن و سینماتیکت از دیگر کسب‌وکارهای هلیدینگ صباایده هستند که شکوری مقدم مدیریت و مالکلیت آن را به عهده دارد. در سال‌های اخیر معمولا نام محمد جواد شکوری مقدم را در اخبار و رسانه‌ها در کنار شکایت و حکم حبس 10 ساله شنیده‌ایم و وی از کسانی که از دیرباز در اکوسیستم نوآوری فعالیت کرده و چالش‌های رگولاتوری این حوزه را به خوبی می‌شناسد.

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات

رگولاتور هنوز از چارچوب های قدیمی استفاده میکند

به مرور زمان مفهوم رگولاتوری در دنیا دست خوش تغییراتی شد و به پختگی بیشتری رسید. این تغییرات سبب شد مفهوم رگولاتوری دیگر تنها به معنا تخصیص منابع نباشد و مفاهیمی مثل حقوق کاربران و رقابت به آن اضافه شود.اما در کشور ما رگولاتور هنوز از چارچوب های قدیمی استفاده میکند یعنی همان مدل پایش و فرماندهی.

امیر ناظمی

امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور است. دکتر ناظمی در سال‌های اخیر با حضور در رویدادها و همایش‌های استارتاپی به عنوان یکی از چهره‌های دولتی شناخته می‌شود که همواره به دنبال حل مسائل استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات است. امیر ناظمی ورودی سال 76 رشته مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و بعد از طی کردن دوره لیسانس تصمیم به تغییر رشته گرفت؛ علاقه به فناوری اطلاعات و مباحث سیاست‌گذاری باعث شد تا رشته مدیریت تکنولوژی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند و دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را در این رشته و در دانشگاه علامه طباطبایی طی کند. ناظمی از سال 93 تا 96 مدیریت بخش سیاست علم شبکه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را به عهده داشته و هم اکنون عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور است.