اولین رویداد چامه با موضوع تقاطع کرونا، مسیر مبهم
راز ماندگاری کسب‌وکارهای آنلاین در دوران کرونا 

دپارتمان اقتصادی و امور اجتماعی سازمان ملل یکی از ابرروندهای جهان را ظهور فناوری‌های دیجیتالی معرفی کرده است. کرونا یکی از عواملی بود که تاثیر بسزایی در استفاده از فناوری‌های نوین داشت. افزایش اشتغال آنلاین، دورکاری و کاهش رفت و آمد به محل کار، افزایش مراکز خرید آنلاین و تغییر راهبردهای کسب‌وکارهای سنتی از جمله پدیده‌هایی بود که در این دوران افزایش پیدا کرد. در اولین رویداد چامه، میزبان 4 مدیرعامل بودیم که توانستند در این دوران روی پای خود بایستند. در رویداد تقاطع کرونا، داستان فروشگاه آنلاین باسلام از زبان محمدرضا آقایا، روایت موفقیت طاقچه با محمد صدوقی، روایت کسب‌وکار فرست کوئست از مهدی صادق‌پور و داستان موفقیت مکتب خونه در دوران کرونا با مصطفی حسینی بیان شده است. 

اعتماد؛ مهم‌ترین راهبرد باسلام از نگاه محمدرضا آقایا

 

فروشگاه‌های آنلاین در ظاهر تنها بستری بودند که در دوران کرونا توانستند از این ویروس، جان سالم به در ببرند؛ اما ظهور این بیماری باعث شد که مناسبات همه کسب‌وکارها از جمله کسب‌وکارهای مجازی نیز تغییر کند. در روایت اول، محمدرضا آقایا؛ مدیرعامل باسلام از توسعه کسب‌وکار دیجیتال خود در دوران کرونا می‌گوید. محمدرضا آقایا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه هنر از دانشگاه ادیان و مذاهب قم است. آقایا در مسیر تحصیلی و آکادمیک خود در آستانه عضویت در هیات علمی دانشگاه قرار داشت اما تصمیم گرفت که از دانشگاه استعفا دهد. این کارآفرین ایرانی سراغ راه‌اندازی یک بازار اجتماعی رفت و در سال ۹۵ باسلام را راه‌اندازی کرد.

محمدرضا آقایا مهم‌ترین عامل تغییر در باسلام را اعتماد به کاربران، نحوه تعامل و تجربه مشتری نام برد. این کارآفرین ایرانی معتقد است که پیشنهادات مستقیم و غیرمستقیم کاربران و تمرکز روی الگوی رفتاری آن‌ها، منجر به تغییرات مثبت در پلتفرم‌ها می‌شود.

 

نترسیم و نترسید و نترسانیم!

 

اپلیکیشن‌ها و سایت‌های کتاب همیشه و همه جا توانستند یار مهربان را به دانشجویان، کارآفرینان و کتابخوان‌ها هدیه دهند. یکی از بسترهای پرطرفدار کتاب، طاقچه است که به ادعای خود توانسته سرانه مطالعه کتاب را در ایران بالا ببرد. چامه در اولین رویداد خود، میزبان محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه بود. این کارآفرین ایرانی از تغییرات فرهنگ استارتاپی طاقچه در روزهای کرونایی نقل کرد. مهم‌ترین تغییر فرهنگ در طاقچه تقسیم شدن به چند استارتاپ کوچک و جداشدن فرآیندهای هر واحد بود؛ تیم طاقچه فرهنگ جدیدی را برای دوران کرونا در محیط کاری تدوین کردند. محمد صدوقی فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه تهران است. صدوقی بهار ۱۳۹۳ در همایش ملی «کتاب الکترونیک» در دانشگاه تهران، این اپلیکیشن را به صورت رسمی و با نام «طاقچه» را رونمایی کرد. 

محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه ۳ پارامتر مهم را از الزامات فعالیت در محیط کسب‌وکار دانست که اجرایی کردن این موارد، با وجود دشوار بودن آن از الزامات محیط استارتاپی و پویا است. 

۱. داشتن هدف و سنجش آن با نتایج کلیدی عملکرد (KPI)

۲. مهیا کردن زیرساخت و محیط مناسب برای بروز خلاقیت کارکنان

۳. ایجاد نظام پاداش و ارتقا مناسب

به گفته محمد صدوقی، طاقچه با یک تیم ده نفره کار خود را آغاز کرد. همه اعضای تیم به دور یک میز جمع بودند و روند کار را جلو می‌بردند. از نظر صدوقی این زمان بهترین دوران برای طاقچه بود زیرا فرهنگ پویای استارتاپی، در بهترین حالت خود بین اعضا فراگیر بود. 

 

برای زنده‌ماندن باید به تغییرها پاسخ داد!

 

در اولین رویداد چامه، مهدی صادق‌پور مدیر عامل فرست کوئست (1st Quest) از تغییرات به وجود آمده در فرست کوئست و ارائه خدمات غیرمستقیم به مسافران خود در دوران کرونا اشاره کرد. مهدی صادق‌پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شریف است.صادق‌پور از ایده شکل‌گیری فرست‌کوئست می‌گوید:« سال ۲۰۱۲ یک عکاس مطرح آمریکایی با سفر به ایران از زندگی روزمره مردم عکاسی می‌کند و در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارد. نکته قابل توجه، کامنت‌های زیر پست بود که بسیاری از افراد حتی نمی‌دانستند ایران در کدام قاره است». همین موضوع ایده‌ راه‌اندازی استارتاپی در حوزه گردشگری را در ذهن صادق‌پور ایجاد کرد.

صادق‌پور فرست‌کوئست را از بزرگترین رهبران آژانس‌ مسافرتی برای ورود گردشگران خارجی به ایران می‌داند. به گفته صادق‌پور فرست کوئست در ابتدا در طراحی تورهای مسافرتی نقش داشته است و در دوران کرونا تصمیم به ارائه خدماتی از قبیل اجاره هتل و … می‌گیرد. فرست کوئست علاوه‌بر خدمات مسافرتی، به آژانس‌ها‌، هتل‌ها و شرکای خود نیز خدمات الکترونیک مثل بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد. 

 

چرخش در مکتب‌خونه به روایت مصطفی حسینی

 

کلاس‌های درسی و آموزشی در دوران کرونا به معنای واقعی کمرنگ شد؛ از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و کلاس‌‌های زبان که امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها را نداشتند. رفته رفته بسترهای کلاس‌های آنلاین و آموزش مجازی رونق گرفت؛ این توفیق اجباری مزایای زیادی داشت و باعث شد ظرفیت‌های بسیاری در حوزه آموزش فعال شود. در اولین رویداد چامه، مصطفی حسینی؛ مدیر عامل مکتب‌خونه از تغییر روند، ظهور جدی ظرفیت آنلاین و درخشش مکتب‌خونه در دوران کرونا گفت. مصطفی حسینی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد MBA از دانشگاه شریف است. در دوران دانشجویی ایده راه‌اندازی نمونه ایرانی، خان آکادمی که از سایت‌های فعال در حوزه آموزش مجازی بود به ذهنش رسید. مکتب‌خونه در سال ۹۰ با انتشار فیلم‌های خان آکادمی و ویدیو بعضی از کلاس‌های دانشکده ریاضی دانشگاه شریف کار خود را آغاز کرد. 

در حال حاضر با توجه به گفته مصطفی حسینی مدیرعامل مکتب خونه، ۱۲ هزار ساعت محتوای آموزشی رایگان روی سایت مکتب‌خونه موجود است. مکتب‌خونه با استفاده از همکاری دانشجویان دانشگاه‌های کشور، فیلم‌های آموزشی را تهیه و بر روی سایت خود قرار می‌داد. رفته رفت تیم تخصصی تشکیل داد و به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال می‌کرد. مصطفی حسینی از تاریخچه تاسیس مکتب‌خونه و تاسیس آن در سال ۹۰ می‌گوید که این مجموعه ابتدای کار با استفاده از فیلم‌های آموزشی زبان انگلیسی کار خود را آغاز کردند. 

روایت‌های این رویداد