رویداد تکنولوژی
رویداد کارآفرینی چامه ۱۲
رویداد آینده تکنولوژی

 

 

در رویداد کارآفرینی با موضوع آینده تکنولوژی در چامه ۱۲  به روندهای تکنولوژی و بررسی هوش مصنوعی پرداختیم. مهمانان رویداد آینده تکنولوژی بزرگترین چالش‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی از جمله تهدید شغلی، نقض حریم خصوصی، مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی و… را بررسی کردند.

دررویداد آینده تکنولوژی، چامه میزبان ۵ نفر از کارشناسان تکنولوژی و هوش مصنوعی بود. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، سیاوش صفاریان‌پور، مجری و برنامه‌ساز فناورانه و شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، درباره آینده تکنولوژی توضیح دادند.

همچنین سیدمحسن موسوی؛ استاد امپریال کالج لندن و امیراحمد حبیبی؛ پژوهشگر هوش مصنوعی به صورت مشترک درباره وضعیت فعلی و پیشرو هوش مصنوعی ارائه دادند.  

 

هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی اراده‌ انسان برای یکپارچه‌شدن را بگیرد

 

میلاد منشی‌پور؛ مدیرعامل تپسی در رویداد آینده تکنولوژی در چامه ۱۲، به همه‌گیری تکنولوژی و درنهایت یکپارچگی کائنات و اتحادِ بین انسان‌ها اشاره می‌کند. این کارآفرینِ ایرانی معتقد است که انسان‌ها یکپارچه شدند و از فرهنگ یکدیگر تاثیر می‌پذیرند و نهایتا یک فرهنگ واحد را تشکیل خواهند داد. منشی‌پور فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است و مقطع کارشناسی‌ارشد را در کشور فرانسه گذرانده است. منشی‌‌پور سابقه 10 سال فعالیت در سیلیکون‌ولی را داشته است و پس از بازگشت به ایران تپسی را راه‌اندازی می‌کند.   

منشی‌پور به تاثیرگذاری تکنولوژی بر سه حوزه کلان را اشاره می‌کند و معتقد است: «زمانی که  روندها و تاثیرات تکنولوژی را مشاهده می‌کنیم، درمی‌یابیم که این پدیده بر سه موضوع اثر می‌گذارد: انرژی، حمل‌و نقل و ارتباطات». منشی‌پور نگاه ویژه‌ای به تکنولوژی دارد و این پدیده را زیربنا و مقدمه همراهی مردم و یکپارچه‌شدن جامعه می‌داند. میلاد منشی‌پور اراده‌ انسان‌ها را پیشران رشد و پیشرفت تکنولوژی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «هر تکنولوژی‌ که در این مسیر  قدم بردارد، یک اراده‌ی قوی و یک نیروی قوی پشتش است که به موفقیت برسد».

 

در افق 2040 شاهد تولد اولین نوزاد فرازمینی خواهیم بود!

سیاوش صفاریان‌پور در رویداد آینده تکنولوژی در چامه ۱۲ از روندهای تکنولوژی و پیش‌بینی خود از آینده می‌گوید. صفاریان‌پور، کارگردان، مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های علمی است که با برنامه‌ و پادکست‌های تکنولوژی محور شناخته می‌شود. آخرین اثر او مستند «کاپیتان من» نام دارد که رازهایی از مغز انسان را بازنمایی می‌کند. صفاریان‌پور 7 روند را از آینده تکنولوژی و پیش‌بینی آینده مطرح می‌کند، البته  او تعدادی از این روندها را در حال وقوع و نزدیک به وقوع می‌داند.

 ۱- تولد نوزاد فرازمینی

۲- قبیله‌سازی در متاورس

۳- استفاده متداول از ژنوم انسان 

۴- بانک جنین پشتیبان 

۵- حقیقت‌سنجی توسط هوش مصنوعی

۶- تغییر ماهیت اطلاع‌رسانی و سرگرمی

۷- انجام ایمپلنت‌های مغزی

سیاوش صفاریان‌پور صحبت‌کردن درباره آینده را ضروری می‌داند. صفاریان‌پور معتقد است که صحبت‌کردن از آینده مثل فکرکردن درباره آینده است. کارگردان ایرانی می‌گوید: «ممکن است این آینده از نظر من ثانیه دیگر باشد، ممکن است دویست یا سیصد سال دیگر باشد. مسئله اصلی این است که باید راجع به آینده صحبت کنیم، زیرا  صحبت درباره آینده، ما را برای تحول جهان‌ِ امروز  آماده می‌کند».

 

 

ابرروندها را بشناسیم و از آن‌ها غافل نشویم!

شهاب جوانمردی؛ مدیرعامل فناپ در رویداد آینده تکنولوژی در چامه ۱۲ نگاه ویژه‌ای به تکنولوژی دارد و معتقد است که ابتدا باید ابرروندها را بشناسیم و سپس به سراغ تکنولوژی برویم. این کارآفرین ایرانی فارغ‌تحصیل دانشگاه صنعتی‌شریف  و مقطع دکتری را در دانشگاه بوردو فرانسه گذارنده است. شرکت فناپ در حال حاضر میزبان جوانمردی در جایگاه مدیرعامل است. 

شهاب جوانمردی به شناسایی وضعیت فعلی کسب‌وکار و ابرروندها اشاره می‌کند و می‌گوید: «لازم است به ابرروندها (Mega-trends) توجه کنیم. وضعیّت خودمان را سعی بکنيم به درستی فهم بکنیم». جوانمردی تکنولوژی‌های روز را حاصل از یک تفکر بالادستی که ابرروندها است می‌داند و اشاره می‌کند: «فناوریِ بلاک‌چین (Blockchain) چرا شکل می‌گیرد؟ این ناشی از یک تفکر بالادستیِ یک ارزشی است که در یک اجتماعی، برقراری ارتباط بدون وجود مرکزیت خاص (decentralization) را دنبال می‌کند». جوانمردی موتور حرکت انسان و کشور را امید به آینده می‌داند و تاکید می‌کند: «چند نفر این امید را دارند که قرار است با کاری که انجام می‌دهند، یک مسئله‌ای از مسئله‌ی این کشور را حل کنند و بعد بتوانند تعمیمش بدهند و به بازارهای دیگر عرضه‌ کنند؟! اینجا، جایی است که بنظر من، اگر درست متوجه آن نباشیم و درست فهمش نکنیم، باعث می‌شود که ما به بیراهه برویم».

 

هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر نیست

 

 سیدمحسن موسوی و امیراحمد حبیبی در رویداد آینده تکنولوژی در چامه ۱۲ به صورت مشترک درباره هوش انسان در سایه هوش مصنوعی گفت‌وگو کردند. امیر احمد حبیبی در سال ۱۳۹۶ در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل شد. او بعد از آن در دانشگاه آلبرتا در کانادا به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر پرداخت. حبیبی با مرور تاریخچه هوش مصنوعی به تمایزات بین هوش مصنوعی و انسان می‌پردازد و در نهایت این سوال را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان به هوش مصنوعی اعتماد کرد؟ در ادامه سید محسن موسوی به این سوال پاسخ داد که در پارادایم فعلی هوش مصنوعی این امر شدنی نیست. سید محسن موسوی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه امیرکبیر است. موسوی همچنین تجربه کارآموزی در شرکت اپل در حوزه هوش مصنوعی را نیز دارد و در حال حاضر استاد امپریال کالج لندن است.

استاد امپریال کالج لندن می‌گوید: «فکر می‌کنم بتوانید حدس بزنید که در پارادایم فعلی هوش مصنوعی، درک ارزش‌های اخلاقی، شدنی نیست». موسوی مسئله مسئولیت‌پذیری را نیز یکی از مهم‌ترین مواردی می‌داند که هوش مصنوعی در قبال آن تعهدی ندارد و تاکید می‌کند: «در پارادایم فعلی نه تنها هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر نیست، حتی نمی‌دانیم یقه چه شخصی را بگیریم. چون که هیچ ایده‌ای نداریم که چه کسی مقصر است؟ از داده است؟ و از کدام بخش داده است؟». سیدمحسن موسوی نقضِ حریمِ خصوصی را یکی دیگر از تبعات منفی استفاده از هوش مصنوعی می‌داند. او اشاره می‌کند: «شما نمی‌توانید از شرکت Open Ai که سازنده ChatGPT بوده است درخواست کنید که اطلاعاتتان را حذف کند». 

 

سلب قدرت تفکر توسط تکنولوژی!!

 

در پایان امیراحمد حبیبی درمورد  «سلب قدرت تفکر توسط تکنولوژی» اشاره می‌کند: «ما می‌خواستیم از چنگ نیروهای خارجی آزاد شویم، به سراغ ساخت تکنولوژی رفتیم تا با غلبه به محیط پیرامون خود آزادی داشته باشیم اما رفته رفته همین تکنولوژی ها آزادی ما را سلب کرد. ما تصمیم گرفتیم خیلی از اختیارات خود را به ماشین بسپاریم. برای پیداکردن یک آدرس از بلد و نشان استفاده می‌کنیم؛ یعنی یک قسمت زیادی از آگاهی و درک جغرافیای شهری را به هوش مصنوعی سپردیم و تصمیم می‌گیریم، دیگر فکر نکنیم».