دومین رویداد چامه با موضوع تقاطع کرونا، مسئولیت انسانی
از انصراف نخبه‌ میشیگان تا زندانی شدن دانشمند ایرانی در آمریکا

همراه با هر سختی آسانی است و مسلما همراه هر سختی آسانی است (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً / إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً). آیه‌ای که در قرآن کریم برای تاکید دوبار تکرار شده است.  این آیه، حکایت روزهای سخت کرونا و نوید بخش اتفاقات خوب است. چامه در دومین رویداد خود، میزبان کارآفرینان و افرادی بود که در دوران کرونا تمام تلاششان، کمک به جامعه و خروج از بحران بوده است. در رویداد دوم چامه، داستان اسارت و زندانی شدن مسعود سلیمانی؛ دانشمند سلول‌های بنیادی، داستان شکست و موفقیت پیمان بخشنده‌نژاد، موفقیت‌های رضا یعقوب‌نژاد در حوزه صادرات و داستان درگیر شدن اردا کیانی با بیماری کرونا؛ مدیر بخش ریه بیمارستان مسیح دانشوری را روایت کردیم.  

 

انصراف پیمان بخشنده‌نژاد از دانشگاه میشیگان با رویای نجات هموطنان 

 

بیماری کرونا باعث درگیری ریه‌ها و در نتیجه مشکلات تنفسی و حیاتی می‌شوند. پیمان بخشنده‌نژاد؛ کارآفرینی است که رویای خود را فراتر از مسائل مادی می‌داند. رویای او نجات جان انسان‌ها است و به سراغ ساخت دستگاه اکسیژن‌ساز رفته‌است. بخشنده‌نژاد از فعالیت در حوزه نظامی به حوزه سلامت و نجات‌ جان افراد تغییر مسیر می‌دهد. این کارآفرین ایرانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بیومکانیک از دانشگاه شریف است. بخشنده‌نژاد در دوره ارشد با دستگاه اکسیژن‌ساز آشنا شد و تصمیم گرفت نمونه ایرانی دستگاه را بسازد. او برای ساخت این دستگاه دو بار تیم تشکیل داد و هر دو بار به علت مهاجرت هم‌تیمی‌های خود شکست خورد؛ نهایتا تصمیم گرفت به تنهایی کار را ادامه دهد. بخشنده‌‌نژاد سال ۹۵ از دانشگاه ایالتی میشیگان پذیرش گرفت و در آستانه مهاجرت بود، ولی از تصمیم خود منصرف شد و شرکت خود را راه انداخت. 

پیمان بخشنده‌نژاد در آستانه خروج از کشور به مقصد دانشگاه میشیگان با موسسه دانش‌بنیان برکت آشنا می‌‌شود. بخشنده‌نژاد برای بومی‌سازی محصول خود شرایط سخت کاری را به جان می‌خرد. او خط تولید دستگاه اکسیژن‌ساز را راه‌اندازی می‌کند و با ظهور کرونا، تقاضا نسبت به محصول او افزایش می‌یابد. خط تولید تا جایی توسعه پیدا می‌کند که درخواست‌های مبتنی بر صادرات اکسیژن‌ساز به بخشنده‌نژاد داده می‌شود.   

 

تمرکز رضا یعقوب‌زاده برای صادرات دانش به اقصی نقاط دنیا 

 

رضا یعقوب‌زاده یک مجموعه تحقیقاتی‌ در حوزه پزشکی به نام پویندگان راه سعادت را راه‌اندازی کرده است. این کارآفرین ایرانی از ابتدا هدف خود را صادرات محصول ایرانی و ارائه‌دانش به دنیا می‌داند. رضا یعقوب‌زاده،فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک از دانشگاه تهران است. پویندگان راه سعادت به عنوان یک شرکت نوآور بارها در جشنواره خوارزمی و شیخ بهایی به عنوان شرکت برگزیده انتخاب شده است. 

یعقوب‌زاده ضمن تاکید اهمیت تجهیزات پزشکی از نقش مهم این ابزار در دوران کرونا یاد کرد: «کووید ۱۹، ثابت کرد که تجهیزات پزشکی یک موضوع استراتژیک است. دولت‌ها باید به فکر ذخیره این تجهیزات در کنار منابع دیگر باشند». مهندس رضا یعقوب‌زاده، با اعتقاد و پشتکاری که در تمام این سال‌ها داشت، توانست به کمک دوستان دوران دانشجویی خود، شرکت خود را به این مرحله از موفقیت برساند. 

 

اردا کیانی؛ پزشکی متعهد و متخصص 

 

تعهد و تخصص دو بال مهم برای پذیرفتن هر مسئولیتی است. در صورت نبود هر کدام از این بال‌ها، ادامه مسیر با مسئله مواجه شده و پرواز به مقصد نخواهد رسید. اردا کیانی، متخصص و  رئیس بخش ریه بیمارستان مسیح دانشوری از آن دسته پزشکانی است که مجهز به این دو بال است. او حتی با وجود درگیر شدن با بیماری کرونا از نجات بیماران دست برنداشت. دکتر اردا کیانی دوره‌ پزشکی عمومی خود را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۷۲ به پایان رساند. در بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ دوره تخصص داخلی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران سپری کرد. کیانی برای تکمیل تحصیلات خود وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد و مدرک فوق تخصص خود را در حوزه‌ روش‌های تهاجمی ریه و برونکوسکوپی در سال ۱۳۸۵ گرفت. 

دکتر کیانی، از زندگی خودش می‌گوید؛ اینکه چرا رشته پزشکی را انتخاب‌‌کرد و آن را ادامه‌ داد. این پزشک ایرانی مهم‌ترین دلیل انتخاب رشته پزشکی را دغدغه و ارزش‌های فرامادی می‌داند. فوق تخصّص ریه، دلیل ماندنش در ایران را یادآور می‌شود: «جوانان ایرانی، می‌توانند کارهایی بکنند که در گذشته به فکر هیچ‌کس نمی‌رسید.

 

مسعود سلیمانی؛ کرونا راه رسیدن ما به خودباوری

 

مسعود سلیمانی؛ مهمان دومین رویداد چامه، طبق پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) جزو سرآمدان و دانشمندان دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی است. وی ۱۴ ماه به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا در زندان به سر می‌بُرد؛ سپس دادگاه آمریکا از روی ناچاری و به سبب عملیات روانی در رسانه‌ها او را از زندان آزاد کرد. دکتر مسعود سلیمانی استاد خون‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس است. سلیمانی بارها به عنوان استاد و محقق نمونه کشوری انتخاب شده است. او در سال ۹۴ در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت. سلیمانی سال ۹۷ به دعوت موسسه آمریکایی مایو کلینیک و برای انجام یک پروژه تحقیقاتی به آمریکا سفر می‌کند. در جریان این سفر به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت و ۱۴ ماه در زندان دیتون جورجیا زندانی می‌شود. مسعود سلیمانی نهایتا آبان ۹۸ با پیگیری‌های وزارت خارجه و همکاری دولت سوئیس به ایران بازگشت. 

در اسفندماه ۹۸ و چند ماه بعد از آزادی مسعود سلیمانی، تیم پزشکی و تحقیقاتی به سرپرستی این دانشمند اقدام به تزریق سلول بنیادی به یک بیمار کرد که در نتیجه منجر به بهبودی این بیمار شد. مسعود سلیمانی، دانشمند ایرانی اشاره می‌کند: «بعد از مدتی که بیماری کرونا در مرحله افول بود، با کاهش تعداد بیماران، تا یک ماه هیچ پیوند سلولی نداشتیم و فعالیت خود را به شیوه دیگر ادامه دادیم». این دانشمند برتر ایرانی، به فعالیت بر فرآورده‌های سلول‌های بنیادی با شیوه دیگر اشاره می‌کند و کرونا را عامل مهمی برای رسیدن به خودباوری می‌داند.

روایت‌های این رویداد

بولدوزر و کارآفرین

پیمان بخشنده‌ نژاد، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف...