رویداد ششم چامه
چرخش، تغییر مسیرهای کسب‌و‌کاری
کسب‌وکارها برای رسیدن به موفقیت، مسیر پر پیچ و خمی را طی می‌کنند. ما اغلب نتیجه‌ نهایی کسب‌وکار را می‌بینیم. درست آن زمان که به درآمد خوب رسیده و به برند مطرحی تبدیل شده است. اما اگر به عقبه این کسب‌وکار نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که شکست‌ها و ناامید‌ی‌های زیادی را نیز تجربه کرده است. گاها کسب‌وکارها بعد از مدتی متوجه می‌شوند که در این مسیر به موفقیت نمی‌رسند؛ این لحظه‌ای سخت برای بنیان‌گذارها و عوامل است. بیشتر کسب‌وکارها در این جنینی لحظه‌ای برای خروج از بحران تلاش می‌کنند. اما اکثرا با شکست مواجه می‌شوند. بعضی مدیران به این نتیجه می‌رسند که با کمی تغییر در تیمشان می‌توانند کسب‌وکارشان را زنده نگهدارند و به سمت موفقیت پیش روند.
Pivot یا چرخش جزء جدا نشدنی استارتاپ‌ها است. استارتاپ‌ها در شروع کار خود نباید از چرخش غافل شوند. در معنای فنی‌تر pivot تغییر در استراتژی‌های کسب‌وکار است. ممکن است یک کسب‌وکار، زمانی به این نتیجه برسد که از مسیر دیگری به سمت موفقیت حرکت کند. شاید نتوان شرکت‌های خلاق را از pivot جدا کرد. آن‌ها همیشه به دنبال چرخش و خلاقیت در تیم خود هستند. چرخش pivot می‌تواند در زمینه جابجایی بازار، مدل کسب‌وکاری،‌محصول و .. باشد. 
رویداد ششم چامه در ادامه رویدادهای چامه، با هدف بیان روایت‌های دست اول از فضای کسب‌وکار و استارتاپی ایران با موضوع چرخش (Pivot) برگزار شد. رویداد ششم میزبان مدیرانی بود که در کسب‌وکارشان چرخش را تجربه کرده‌اند و البته به موفقیت رسیدند. مدیرانی که زمانی به این نتیجه رسیده بودند که موفقیت در مسیر دیگری است.
 

 محسن حاجی‌زاده هم‌بنیان‌گذار ویترین‌نت

محسن حاجی زاده بعد از راه اندازی کسب و کارهای مختلف مانند تولید جامدادی، عمده فروشی و مشاوره؛ برای ادامه تحصیل به ترکیه مهاجرت کرد. محسن حاجی زاده در حین تحصیل در ترکیه با فضای استارتاپی آشنا شد. حاجی زاده بعد از تحصیل در سال ۹۵ ویترین نت که کسب‌وکاری مانند علی بابا است را راه اندازی کرد. ویترین نت بستری را فراهم می‌کرد تا تولید کنندگان، محصولات خود را معرفی کنند. ویترین نت ارتباط بین خریدار و تولید کننده ایجاد می‌کند. حاجی زاده و تیمش برای رشد کسب‌وکارشان مجبور به تغییر و چرخش شدند. همین چرخش باعث، ماهانه رشد 68 درصدی را تجربه کنند.
 

امیر احمد برکتین هم‌بنیان‌گذار میاره

امیر احمد برکتین فارغ التحصیل رشته برق از دانشگاه امیرکبیر است. برکتین در سال ۹۴ به همراه سه نفر از دوستانش به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار افتادند. بعد از بررسی ایده‌های فراوان به ۶ مورد رسیدند. این 6مورد تنوعی از دکوراسیون داخلی تا سیستم سفارش گیری و دلیوری را شامل می‌شد. بعد از تحقیقات در کشورهای دیگر، به این نتیجه رسیدند که جای سیستم‌های دلیوری در ایران خالی است. درنتیجه میاره با هدف پر کردن خلا سیستم دلیوری در ایران، راه‌اندازی شد.
  

مهدی برخورداری مدیرعامل فون پی

مهدی برخورداری مدیرعامل فون‌پی است. فون پی، سرویسی برای ساده‌تر کردن پرداخت‌های موبایلی آنلاین است. برخورداری در رویداد ششم چامه از داستان چرخش کسب‌وکار خود می‌گوید. فون پی که در سال 96 ثبت شد، در ابتدا فقط یک پلتفرم پرداخت آنلاین کرایه تاکسی بود. برخورداری و تیمش متوجه شدند که جای یک پلتفرم پرداخت با تلفن همراه در فضای پرداخت آنلاین کشور خالی است. بعد از چرخش‌ها و تغییراتی که در کسب‌وکار خود به وجود آوردند به مدل مناسبی دست یافتند.
 

محمد ملک‌شاهی مدیرعامل نومدتورز

محمد ملکشاهی ابتدا در رشته برق تحصیل کرد اما بعدا متوجه شد که علاقه‌ای به رشته برق ندارد. او درمسیر تحصیلی خود به اقتصاد تغییر رشته داد. ملکشاهی زمانی نیز به عنوان روزنامه نگار در دنیای اقتصاد مشغول به کار بود. او همیشه به طبیعت و طبیعت گردی علاقه مند بود و معاشرت با عشایر و فرهنگ آنها برایش جذابیت خاصی داشت. ملکشاهی در حین سفرهایش ایده‌ای به ذهنش رسید. او در نظر داشت تا توریست‌های خارجی را با عشایر آشنا کند. و این آغاز نومدتورز بود.
روایت‌های این رویداد