نهمین رویداد چامه با موضوع از تجربه کارآفرینی تا قله تولید
خوش بُود، گر محک تجربه آید به میدان

همه ما در مسیر زندگی پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه می‌کنیم. در این مسیر یاد می‌گیریم رشد کنیم، زمین بخوریم و از نو بلند شویم. جسورانه در این مسیر قدم بگذارید و برای اهداف خود تلاش کنید. گاهی خیلی سخت خواهد گذشت، اما ما فقط یک بار زندگی خواهیم کرد و ارزشش را دارد که برای رسیدن به موفقیت تمام توانمان را بگذاریم. سختی‌های زندگی ما که با پستی و بلندی از آن یاد می‌کنیم برای افراد بزرگی قلّه‌های مرتفع و دره‌های عمیقی بوده است که توانستند از آن با سربلندی عبور کنند. به عبارتی موفقیت و پیشرفت، حاصل درس گرفتن از تجربیات خود و تجربیات دیگران است. در نهمین رویداد چامه‌ با اشتراک‌گذاری تجربه چهره‌های سرشناس، تلاش داشتیم تا با شنیدن تجربیات آن‌ها در مسیر موفقیت قدم بگذارید. علی اکبر رفوگران، مدیر کارخانه‌های بیک؛ علی نقیب، رئیس هیئت مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی و محمدحسن مرجانی، بنیان‌گذار شیرآلات راسان، در نهمین رویداد چامه از تجربه‌های خود می‌گویند. 

 

بیک فرانسه در دستان کارآفرین ایرانی

 

علی اکبر رفوگران، مدیر کارخانه خودکار بیک، مداد سوسمار و عطر بیک در  نهمین رویداد چامه از چگونگی بومی‌سازی خودکار ایرانی بیک می‌گوید. این کارآفرین ایرانی از تجربه گفت‌‌وگو با مارسل بیک (خالق برند بیک در فرانسه) و متقاعدسازی او برای تولید خودکار بیک در ایران را بازگو می‌کند. رفوگران در سال ۱۳۲۱ شمسی، در حجره پدر خود در بازار مشغول به کار شد. یک سال بعد، کسب‌و‌کار مستقل خود را آغاز کرد و مشغول واردات لوازم‌التحریر و ماشین‌های اداری شد. پس از آشنایی با خودکار بیک فرانسوی و تلاش‌های فراوان برای گرفتن نمایندگی، در نهایت سال ۱۳۴۲ موفق به تاسیس کارخانه‌ بیک ایرانی شد. 

علی‌اکبر رفوگران از جلسه با مارسل بیک می‌گوید:«به آقای مارسل بیک درخواست تولید خودکار بیک در ایران و اخذ نمایندگی دادم. او یک خودکار از کشو درآورد گفت: این ساخت آمریکاس. تو می‌خوای چه کار کنی؟ یک جعبه کوچک پر از پول کردم و آن را به آقای بیک دادم و گفتم این پول مال شما. به من قالب و دستگاه بده. اگه خودکاری ساختم که باب میلت بود نمایندگی رو به من بده، اگه نبود قالب رو با خرج خودم برمی‌گردونم و ماشین را هم می‌فروشم؛ او هم قبول کرد.» رفوگران با موفقیت در عرصه تولید و ساخت نوشت‌افزار تصمیم گرفت دیگر فرآورده‌های بیک را نیز در ایران تولید کند. او در سال ۱۳۷۶ کارخانه‌ عطرسازی بیک را در ایران افتتاح کرد که در نهایت توانست با فروش گسترده‌ عطر بیک، موفقیت دیگری را کسب کند.

 

صداقت و انسانیت رمز موفقیت در تولید

علی نقیب؛ رئیس هیئت مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در نهمین رویداد چامه از تجربه مدیریت خود در کارخانه‌های زمزم، داروگر و شرکت بهداشتی دکتر عبیدی گفت. نقیب راه کارآفرینی را در دانشگاه شریف به همراه یکی از اساتید خود در اوایل انقلاب شروع می‌کند. وی تا سال ۶۳ مشکلات متعددی داشت و تقریبا همه سرمایه خود را از دست داد. علی نقیب به مدت ۳ سال در جایگاه مدیرعامل زمزم فعالیت داشت. در سال ۷۳ نیز مدیرعامل شرکت داروگر شد که پس از ۱۶ سال به علت واگذاری به بخش خصوصی از آن خارج شد و شرکت بهداشتی دکتر عبیدی را خریداری کرد.

این کارآفرین ایرانی در دوران مدیریت خود در شرکت زمزم با اهمیت به سرمایه‌های انسانی توانست تحسین همه افراد در مجموعه را رقم بزند:«مدیر اداری به من گفت یکی از کارگرها سرش خورده جایی و بیهوش شده است. به آن‌ها گفتم کارگر رو به بیمارستان خصوصی ببرید و شرکت تمام هزینه‌های درمان را می‌دهد. اون فرد بعد از یک هفته خوب شد و به کار بازگشت. از آن روز به بعد من که به خط تولید می‌رفتم، همه برای من دست می‌زدند و تکریم می‌کردند. همان‌جا متوجه شدم صداقت، انسانیت و برخورد درست چقدر می‌تواند روی تولید اثر بگذارد». 

 

بازدید از راسان برای عموم آزاد است

 

حسن مرجانی؛ بنیان‌گذار شیرآلات راسان، روستازاده‌ای بود که توانست  راسان را به جایگاه ۳ برند محبوب کشور برساند. حسن مرجانی سال ۱۳۹۷ به عنوان مدیر شایسته‌ ملی انتخاب شد. این کارآفرین ایرانی از کودکی کار کشاورزی در کنار پدر و قالیبافی در کنار مادر انجام می‌داد و تلاش و پشتکار را سرلوحه زندگی خود می‌دانست. مرجانی از سال ۷۰ تا ۷۶ مشغول واردات شیرآلات از آلمان می‌شود و یک تصمیم جسورانه مبنی بر تولید شیرآلات ایرانی می‌گیرد و راسان را‌ه‌اندازی می‌شود. 

حسن مرجانی نقطه شروع موفقیت خود را این‌گونه شرح می‌دهد: «یک روز استادم به من که ۱۳ ساله بودم، ۱۰ هزار تومان چک داد و گفت برو بانک نقدش کن. از کارمند بانک پولی را دریافت کردم و کارمند اشتباه کرد و پولی به ارزش یک خانه در جنوب تهران به من داد. من یک درصد به فکر برداشتن پول نبودم و آن را بر‌گرداندم. این خبر همه جا پیچید و از من تقدیر کردند. این اتفاق اعتبار بزرگی در بازار تهران برای من رقم زد». حسن مرجانی معتقد است که کارآفرین باید دانش و تجربه خود را در اختیار بقیه قرار دهد و از این جهت بازدید از راسان را برای همه افراد آزاد و قابل دسترس می‌داند.

روایت‌های این رویداد