چهارمین رویداد چامه با موضوع؛ انیمیشن از هنر تا کارآفرینی
انیمیشن؛ صنعتی با ارزش‌تر از چاه‌های نفت

اگر از افراد درباره نوستالژی‌هایشان سوال بپرسید، حتما چند انیمیشن در لیستشان وجود دارد. این انیمیشن‌ها بودند که با کودکان بزرگ‌شده و شخصیت‌های افسانه‌ای را در دنیا ساختند. این قاعده در کشور ما نیز مستثنی نیست و قدمت انیمیشن در ایرانِ عزیز به هفتاد سال می‌رسد. صنعت انیمیشن در ایران علی‌‌رغم اصالت و تاریخچه طولانی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند. این موضوع آنچنان اهمیت دارد که در بین متخصصان انیمیشن به اندازه صنعت نفت آن را با ارزش و بهره‌ور برای کشور می‌دانند. در چهارمین رویداد چامه با موضوع؛ انیمیشن از هنر تا کارآفرینی میزبان کارآفرینانِ هنرمند حوزه انیمیشن بودیم. این کارآفرینان ایرانی با تولیدات با ارزش خود توانسته‌اند تحولات مثبتی در صنعت انیمیشن ایران ایجاد کنند. حامد جعفری؛ مدیرگروه هنرپویا، اشکان رهگذر؛ مدیر استودیو هورخش، بابک نکویی؛ مدیر استودیو گنبدکبود سه مهمان چامه در رویداد چهارم بودند.  در رویداد چهارم چامه به مسائل صنعت انیمیشن ایران و راه‌حل‌های آن پرداخته شد. 

شاهزاده روم، فیلشاه و بچه زرنگ با حامد جعفری

حامد جعفری؛ مدیر گروه هنرِ پویا در چهارمین رویداد چامه از تجربیات خود در صنعت انیمیشن گفت. جعفری نحوه تولید و ساخت انیمیشن‌های محبوب ایرانی در مجموعه هنرِ پویا را شرح داد. حامد جعفری تهیه‌کننده‌ی سینما، انیمیشن و رئیس هیات مدیره گروه هنر پویا است. او تهیه‌کننده 3 انیمیشن موفقِ شاهزاده روم، فیلشاه و بچه زرنگ است. این انیمیشن‌ساز ایرانی مهمترین عوامل موفقیت در صنعت انیمیشن را شناخت صحیح مخاطب و عرضه انیمیشن به گروه مخاطب با روش‌های خلاقانه دانست. 

انیمیشن‌ساز ایرانی از ورود اولین کار جدی خود یعنی انیمیشن «شاهزاده روم»  به جشنواره فجر را ذکر کرد: «به عنوان اولین اتفاقی که برای ما افتاد این بود که شاهزاده روم توسط هیات انتخاب دیده و پسندیده شد. من و کارگردان هم دیپلم افتخار از جشنواره دریافت کردیم». فیلشاه دیگر انیمیشن ایرانی بود که پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی تاریخ سینمای ایران شد. این انیمیشن روایت جالبی از حمله ابرهه به خانه کعبه از نگاه یک فیل به تصویر می‌کشد. جعفری درباره فیلشاه این چنین می‌گوید: «ما توانستیم فیلشاه را در نوروز ۹۷ اکران کنیم. اکران این فیلم در آن سال موفقیت بزرگی بود. چرا که باید سازمان سینمایی، شورای صنفی و خانه سینما را با خود همراه می‌کردیم. فیلشاه در فهرست ۳۰ فیلم پرطرفدار سینمای ایران از ابتدای پیدایش آن تا کنون قرار گرفت. این اتفاق خوب و بزرگی برای جامعه انیمیشن ایران بود».  جعفری مهم‌ترین عوامل موفقیت در حوزه انیمیشن را شناخت صحیح مخاطب و خلاقیت در تبلیغ انیمیشن دانست و افزود: «یکی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد این است که منتقدین و ارزیابان فضای سینما به دلیل عدم‌شناختی که از فضای کودک دارند، ممکن است ارزیابی دقیقی نسبت به فیلم‌ها نداشته باشند. ما اگر ما مخاطب خودمان یعنی کودک را درست بشناسیم و همین طور از گام‌های شناخته‌شده‌ای که در دنیا وجود دارد استفاده کنیم می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم».

 

ضحاکِ ماردوش در انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر

 

اشکان رهگذر در چهارمین رویداد چامه داستان راه‌یابی انیمیشن خود با عنوان «آخرین داستان» در جشنواره بین‌المللی انسی را روایت کرد. انیمیشن آخرین داستان اولین انیمیشن ایرانی است که توانسته در مهم‌ترین جشنواره انیمیشن جهان یعنی جشنواره انسی به نمایش دربیاید. اشکان رهگذر فارغ‌التحصیل کارشناسی‎گرافیک و کارشناسی‌ارشد تصویرسازی است. رهگذر فعالیت خود را با شرکت صبا آغاز و سپس استودیو هورخش را تاسیس کرد. رهگذر راهکارهای ارسال انیمیشن به جشنواره‌های بین‌المللی را ارائه داد. 

رهگذر از شیوه ارسال طرح‌نامه به زبان فرانسوی به جشنواره انسی اشاره می‌کند: «قسمت‌هایی از انیمیشن را به صورت تریلر درآورده و به جشنواره ارسال کردم. پرونده‌ای حدودا ۵۰ صفحه‌ای به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز آماده و ارسال کرده بودیم.تمام ابعاد پروژه را روشن کردیم. چرا این انیمیشن را می‌سازیم؟ چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ چرا فکر می‌کنیم این فیلم جذاب است؟». رهگذر چند نکته برای ارسال طرح برای جشنواره‌های بین‌المللی ضروری دانست: 

1- تا حد امکان پرونده‌ از لحاظ طراحی خلاصه و شکیل باشد.

2-ترجمه ساده باشد. از مترجمی که زبان انیمیشن را می‌شناسد کمک بگیرید.

3-توضیحاتی از تمام ابعاد پروژه اعم از موسیقی، صدا و … داشته باشد. سوالاتی مثل اینکه چه آینده‌ای برای پروژه دیده می‌شود. چرا فکر می‌کنید این انیمیشن جذاب است. 

 

بابک‌نکویی: میکی‌موس 92 ساله شد!

 

بابک‌نکویی در چهارمین رویداد چامه با مرور تاریخچه انیمیشن در دنیا، رازهای ماندگاری انیمیشن‌های پرطرفدار از جمله میکی‌موس را بازگو کرد. بابک نکویی طراح، انیماتور، کارگردان و مدیر استودیو گنبد کبود است. انیمیشنِ «استریپی» ساخته نکویی نامزد بهترین انیمیشن، در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شد. نکویی ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس کمپانی دیزنی توسط والت دیزنی به خلق شخصیت‌های انیمیشنی مثل میکی‌موس اشاره کرد. وی با تاکید بر اینکه 92 سال از عمر میکی‌موس می‌گذرد به این نکته اشاره کرد: «از زمان خلق میکی موس 92 سال گذشته است. حتی در حال حاضر نیز شخصیت میکی موس در سطح مد پرفروش بود. چه محصولی را باید طراحی کنیم که بعد از گذشت یک قرن نو باشد و به روی محصولات جانبی ما نقش بندد».

 نکویی راز موفقیت والت دیزنی و ماندگاری کاراکترهای آن را شخصیت‌پردازی و ورود شخصیت‌ها به محصولات جانبی می‌داند. این انیمیشن‌ساز ایرانی می‌گوید: «انیمیشن و شخصیت پردازی مثل چاه نفت است. یعنی اگر ما شخصیت محبوبی را خلق کنیم ۱۰۰ سال بعد نیز می‌تواند درآمد داشته باشد. انیمیشن این قابلیت را دارد که تبدیل به جریان پردرآمد شود. نه صرفا با ساخت انیمیشن و سریال، بلکه با هزاران هزار محصولات جانبی که به وجود می‌آید». 

روایت‌های این رویداد