رویداد اول چامه
تقاطع کرونا، مسیر مبهم
دنیای امروز ما درگیر مهمان ناخوانده‌ای است که تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. از زمان شروع پاندمی کرونا، تمامی کسب‌وکارها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. با استناد به آمارها در این زمینه، می‌توان گفت درآمد نیمی از مردم کاهش یافته است. بسیاری از کسب‌وکارها با شکست مواجه شده و به پایان راهشان رسیدند. البته مدیران موفق در هر شرایط و موقعیتی به دنبال ایجاد راهی جدید برای توسعه‌ی کسب‌وکارشان هستند. کرونا باعث شد، کسب‌وکارهای آنلاین به شدت گسترش یابند. کسب‌وکاهایی مثل اسنپ،‌دیجی‌کالا، دیوار و … . کسب‌وکارهای زیادی نیز به سمت مجازی شدن رفتند. به طور قطع، نمی‌توان از تاثیرات مثبت کرونا غافل شد.
همچنین نمی‌توان تاثیرات بلندمدت کرونا بر زندگی افراد را منکر شد. تاثیراتی که تا دراز مدت باقی می‌مانند یا تبدیل به سبک زندگی جدیدی در انسان‌ها می‌شوند. رویداد اول چامه میزبان مدیرانی بود که مجموعه‌شان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بود. کسب‌وکارهایی که به خاطر کرونا روند رشد خوبی را تجربه کردند یا بالعکس، کرونا باعث شده بود که راه درآمدزایی‌شان از بین برود.
رویداد اول چامه در آغاز رویدادهای چامه، با هدف بیان روایت‌های دست اول از فضای کسب‌وکار و استارتاپی ایران با موضوع تاثیر کرونا بر کسب‌وکارها برگزار شد. چامه در رویداد اول خود میزبان مدیران کسب‌وکار و استارتاپ‌هایی بود که تجربیات مدیریت خود در زمان کرونا را روایت کردند. 
 

محمدرضا آقایا مدیرعامل باسلام

محمدرضا آقایا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه هنر و کارمند دانشگاه ادیان و مذاهب قم بود. آقایا در مسیر تحصیلی و آکادمیک خود در آستانه به عضویت درآمدن در هیات علمی دانشگاه قرار داشت. اما تصمیم گرفت که از دانشگاه استعفا بدهد. او سراغ راه‌اندازی یک بازار اجتماعی رفت. اوایل شکل‌گیری باسلام، آقایا و تیمش به روستاهای اطراف اصفهان می‌رفتند و محصولات خوراکی محلی مثل گلاب و سبزی‌خشک می‌خریدند. برای شروع این محصولات را به دوستان و آشنایان خود می‌فروختند. اینگونه باسلام اولین قدم های خود را برداشت. سال ۹۵ باسلام به شکل یک پلتفرم خود را عرضه کرد. در سال اول تنها ۴۷ غرفه‌دار در باسلام ثبت‌نام کردند ولی تا پایان سال ۹۶ این عدد به ۴۰۰ غرفه رسید. با تلاش‌های آقایا و تیم باسلام در حال حاضر حدود ۴۲۰هزار محصول و ۴۸هزار غرفه در باسلام موجود است.

دنیای امروز ما درگیر مهمان ناخوانده‌ای است که تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است. از زمان شروع پاندمی کرونا، تمامی کسب‌وکارها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. با استناد به آمارها در این زمینه، می‌توان گفت درآمد نیمی از مردم کاهش یافته است. بسیاری از کسب‌وکارها با شکست مواجه شده و به پایان راهشان رسیدند. البته مدیران موفق در هر شرایط و موقعیتی به دنبال ایجاد راهی جدید برای توسعه‌ی کسب‌وکارشان هستند. کرونا باعث شد، کسب‌وکارهای آنلاین به شدت گسترش یابند. کسب‌وکاهایی مثل اسنپ،‌دیجی‌کالا، دیوار و … . کسب‌وکارهای زیادی نیز به سمت مجازی شدن رفتند. به طور قطع، نمی‌توان از تاثیرات مثبت کرونا غافل شد.
همچنین نمی‌توان تاثیرات بلندمدت کرونا بر زندگی افراد را منکر شد. تاثیراتی که تا دراز مدت باقی می‌مانند یا تبدیل به سبک زندگی جدیدی در انسان‌ها می‌شوند. رویداد اول چامه میزبان مدیرانی بود که مجموعه‌شان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بود. کسب‌وکارهایی که به خاطر کرونا روند رشد خوبی را تجربه کردند یا بالعکس، کرونا باعث شده بود که راه درآمدزایی‌شان از بین برود.
رویداد اول چامه در آغاز رویدادهای چامه، با هدف بیان روایت‌های دست اول از فضای کسب‌وکار و استارتاپی ایران با موضوع تاثیر کرونا بر کسب‌وکارها برگزار شد. چامه در رویداد اول خود میزبان مدیران کسب‌وکار و استارتاپ‌هایی بود که تجربیات مدیریت خود در زمان کرونا را روایت کردند. 

 

محمد صدوقی مدیرعامل طاقچه

 

محمد صدوقی فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه تهران است. صدوقی همیشه به‌عنوان یک چهره فرهنگی شناخته شده. او از سال ۸۴ تا ۹۲ کار تدریس و مشاوره تحصیلی انجام داده است. در سال ۹۲ وارد هلدینگ حصین می‌شود. با توجه به شخصیت فرهنگی خود مدیریت و راه‌اندازی اپلیکیشن طاقچه را کلید می‌زند. طاقچه سال ۹۳ در همایش ملی کتاب الکترونیک به طور رسمی رونمایی شد. در اردیبهشت ۹۴ به عنوان رسانه دیجیتال برتر در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب انتخاب شد. طاقچه در حال حاضر بیشتر ۵۵هزار عنوان کتاب متنی و صوتی دارد و تاثیر قابل توجهی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد کتاب الکترونیک در کشور داشته است.

 

مهدی صادق‌پور مدیرعامل stQuest1

 

مهدی صادق‌پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شریف است. سال ۲۰۱۲ یک عکاس مطرح آمریکایی با سفر به ایران از زندگی روزمره مردم عکاسی می‌کند و در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارد. نکته قابل توجه، کامنت‌های زیر پست بود که بسیاری از افراد حتی نمی‌دانستند ایران در کدام قاره است. آنها همچنین تصویر درستی از ایران نداشتند. همین موضوع ایده‌ی راه‌اندازی استارتاپی در حوزه گردشگری را در ذهن صادق‌پور ایجاد کرد. فرست‌کوئست بهمن ۹۳ با تمرکز بر گردشگر خارجی کار خود را شروع کرد. صادق‌پور بارها شکست خورد و بارها مسیر خود را تغییر داد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ فرست‌کوئست به درآمد ۸۰۰هزار یورویی رسید. تحریم، نبود درگاه پرداخت بین المللی، وقایع داخلی کشور و قطعی اینترنت همواره تهدیدی برای فرست‌کوئست بوده اما صادق‌پور هیچ‌وقت تسلیم نشد. او هربار راه حلی مناسب برای مشکلات محیطی کسب‌وکار خود یافت.

 

مصطفی حسینی مدیرعامل مکتب خونه

 

مصطفی حسینی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد MBA از دانشگاه شریف است. در دوران دانشجویی ایده راه‌اندازی نمونه ایرانی خان آکادمی که از سایت‌های فعال در حوزه آموزش مجازی بود به ذهنش رسید. مکتب‌خونه در سال ۹۰ با انتشار فیلم‌های خان آکادمی و ویدئو بعضی از کلاس‌های دانشکده ریاضی دانشگاه شریف کار خود را آغاز کرد. حسینی و تیمش خیلی زود متوجه شدند که اقبال مخاطبان به ویدئوهای فارسی است. پس سراغ فیلم‌برداری کلاس‌های درس دانشگاه شریف رفتند. خیلی زود دانشجویان داوطلب، از سراسر کشور شروع به ارسال فیلم‌های کلاس خود کردند. مکتب‌خونه سال‌ها برنامه درآمدزایی نداشت و کاملا رایگان بود. با گسترش فعالیتها، تغییرات عمده‌ای در مکتب‌خونه ایجاد شد و با تولد مکتب‌پلاس این مجموعه به درآمدزایی رسید. در حال حاضر مکتب‌خونه بزرگ‌ترین آرشیو کلاس‌های درسی دانشگاه‌های برتر کشور را دارد. حدود ۱۲۰هزار ساعت محتوای آموزشی رایگان در سایت مکتب‌خونه موجود است.
 

روایت‌های این رویداد