
رویداد هفتم چامه
اکوسیستم، دولت آینده و چالش رگولاتوری
هفتمین رویداد چامه که برای اولین بار به صورت میزگرد اجرا شد، به موضوع رگولاتوری و قانون گذاری پرداخته شد. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل صبا ایده(فیلیمو و آپارات)، محمدعلی یوسفی زاده ، مدیرعامل آسیاتک، ژوبین علاقبند مدیرعامل لیان کپیتالو و مدیرعامل سابق اسنپ و آیت حسینی مدیرعامل گروه نشانه، مهمانان رویداد هفتم چامه بودند. در این میزگرد ابتدا به بررسی وضعیت فعلی رگولاتوری پرداخته شد و اقدامات نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه رویداد، مهمانان از تجربیات خود در برخورد با این موضوع پرداختند. در انتها نیز، شرکتکنندگانی که به صورت حضوری و آنلاین رویداد را دنبال میکردند؛ سوالات خود را با مهمانان مطرح کردند.
رویداد هفتم چامه در ادامهی رویدادهای چامه، با هدف بیان روایتهای دست اول از فضای کسبوکار و استارتاپی ایران با موضوع رگولاتوری و قانونگذاری، 24 تیرماه 1400 در باغ کتاب تهران برگزار شد.
محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل صبا ایده(فیلیمو و آپارات)
با توجه به تجربهای که در برخورد با رگولاتور داشتم، متوجه شدم در حال حاضر هدف از ایجاد رگولاتوری رشد کسبوکارها و استارتاپها نیست.رگولاتور بیشتر به دنبال کنترل شرایط است. آنها به دنبال کنترل امروز هستند و از تجربه خود برای تطابق “دیروز” و “امروز” استفاده میکنند. این دقیقا همان کاری است که نباید انجام دهند. در واقع هدف رگولاتور فعلی این نیست که در آینده چه میشود و چه چیزی را برای آینده باید آماده کند. بلکه بیشتر به دنبال کنترل امروز هستند. باید توجه داشت که دلیل اصلی آشفتگی حاضر، نبود درک درست و واقعی رگولاتور از شرایط موجود است.
امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات
موضوع رگولاتوری را میتوان با تاریخچه آن بررسی کرد. اهداف اولیه رگولاتور این است که این منابع را به گونهای تقسیم کند که برای عموم جامعه منفعت داشته باشد. به مرور زمان، مفهوم رگولاتوری در دنیا دست خوش تغییراتی شد و به پختگی بیشتری رسید. این تغییرات سبب شد مفهوم رگولاتوری، دیگر تنها به معنای تخصیص منابع نباشد و مفاهیمی مثل حقوق کاربران و رقابت به آن اضافه شد. اما در کشور ما رگولاتور هنوز از چارچوبهای قدیمی استفاده میکند. یعنی همان مدل پایش و فرماندهی.
ژوبین علاقبند مدیرعامل لیان کپیتال و مدیرعامل سابق اسنپ
معمولا رگولاتورها زمانی وارد محیط استارتاپها میشوند؛ که استارتاپها به کمک تکنولوژی وارد فضا جدیدی شدهاند. این فضای جدید، یا قانونی برایش وجود ندارد یا قانونی وجود دارد که مناسب کسبوکارهای مدرن نیست. رگولاتورها همیشه از استارتاپها یک پله عقبتر هستند. البته باید به این نکته توجه داشت که این موضوعات در کل دنیا وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که رگولاتور باید تمایل داشته باشد تا فضایی ایجاد کند که باعث رشد کسبوکارها شود. ایجاد این فضاها علاوه بر اینکه باعث رشد فضای کاری و اشتغال میشود، کشور را در رقابت با سایر کشورها جلو می اندازد.
محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک
ما نیاز به رگولاتوری مستقل داریم که به روز باشد و در ابتدای راه به ما خط مشی درستی دهد. خط مشی که هم سرمایهگذار و هم ایدهپرداز کسبوکار خود را پیش ببرند. در این بین کسانی هستند که به اندازهای قدرت دارند که در مقابل رگولاتوری ایستادگی کرده و استقلال رگولاتوری را سلب میکنند. برای حل این مشکل، رگولاتور باید به درستی بازار را تقسیم و تنظیم کند. دراین صورت، فرد یا مجموعه نمیتواند در مقابل رگولاتوری ایستادگی کرده یا آن را کنترل کند.
آیت حسینی مدیرعامل گروه نشانه
در ابتدا استارتاپها در دنیا شکل گرفتند و بعد از مدتی موج آن به ایران رسید. این موضوع برای اکثر حوزههای کاری استارتاپها صدق میکند. یعنی در اکثر موارد مدل کسبوکارها در خارج از ایران شکل میگیرد و بعد از مدتی وارد ایران میشود. انتظاری که از رگولاتوری داریم این است که از این نکته استفاده کند و برای حل مسائل و موضوعات جدید، آمادگی لازم را داشته باشد.





قبلی
بعدی