ادعای بزرگی نیست اگر بگوییم که کودکی ما را انیمیشنها ساخته اند. شخصیتهایی که تبدیل به قهرمان کودکی ما شده بودند و گاها دوست خیالی ما. انیمیشن هایی مثل فوتبالیستها داستان مشترک تمامی پسران است. یا دختران با انیمیشنهای والت دیزنی بزرگ شدهاند. شاید بتوان گفت که آرزوی دختران رفتن به دیزنی لند است. دخترانی که از کودکی با شخصیتهای این انیمیشنها خو گرفتهاند.
شاید یکی از آرزوهای کودکی ما این بود که انیمیشنی را به سلیقه خودمان بسازیم یا اینکه شخصیت مورد علاقه خودمان به واقعیت بیاید. کمتر کسی از ما صنعت پشت پرده این جریان زیبا را شناخته است.
چهارمین رویداد چامه میزبان بابک نکویی مدیر استودیو گنبد کبود و طراح، انیماتور و کارگردان بود. بابک نکویی از سرگذشت و تاریخچه انیمیشن در دنیا گفت. صنعتی که سرگرمی بیشتر مردم را فراهم کرده است. بابک نکویی برنده جوایز بسیاری از جشنوارههای انیمیشن داخلی و خارجی شده است.
تاریخچه انیمیشن
بابک نکویی هستم و امروز در مورد خدمات انیمیشن در صنعت صحبت میکنم. همینطور در مورد محصولاتی که در ارتباط با انیمیشن ساخته میشود.
قبل از پرداختن به این موضوع کمی از تاریخچهی انیمیشن میگویم. تاریخچهای که باعث شروع خدمات انیمیشنی میشود. والت دیزنی در سال 1920 استودیو خودش را با امکاناتی حداقلی و معمولی راهاندازی کرد. آن موقع صنعت انیمیشن هنوز بال و پر نگرفته بود و خیلی وسیع نشده بود. برای همین بیشتر فعالیت دیزنی، محدود به ساخت سریال انیمیشنی میشد. آن زمان هنوز تلوزیون اختراع نشده بود، به همین خاطر انیمیشنها در ابتدای فیلمهای سینمایی پخش میشدند. سیستم به این صورت بود که بین پردههای فیلم یا بین دو فیلم انیمیشن پخش میشد.
فلیکس گربه توسط فلیشر ساخته شده و جزو انیمیشنهای محبوب آن زمان بود. دیزنی خیلی دوست داشت انیمیشنهایی بسازد که بین فیلمهای سینما پخش شود و فردی را پیدا کرد که انیمیشنهای والت دیزنی را بین فیلمهای سینمایی پخش کند. انیمیشن اسوالد خرگوش را ساخت که خیلی شبیه بود به میکی موسی که الان میشناسیم. مدتی نگذشت که با پخشکننده انیمیشن بر سر حق امتیاز اسوالد خرگوش به مشکل خورد. اینجا بود که ماجرای خلق شخصیت میکی موس به وجود آمد.