
دعای بزرگی نیست اگر بگوییم که کودکی ما را انیمیشنها ساخته اند. شخصیتهایی که تبدیل به قهرمان کودکی ما شده بودند و گاها دوست خیالی ما. انیمیشن هایی مثل فوتبالیستها داستان مشترک تمامی پسران است. یا دختران با انیمیشنهای والت دیزنی بزرگ شدهاند. شاید بتوان گفت که آرزوی دختران رفتن به دیزنی لند است. دخترانی که از کودکی با شخصیتهای این انیمیشنها خو گرفتهاند.
ادعای بزرگی نیست اگر بگوییم که کودکی ما را انیمیشنها ساخته اند. شخصیتهایی که تبدیل به قهرمان کودکی ما شده بودند و گاها دوست خیالی ما. انیمیشن هایی مثل فوتبالیستها داستان مشترک تمامی پسران است. یا دختران با انیمیشنهای والت دیزنی بزرگ شدهاند. شاید بتوان گفت که آرزوی دختران رفتن به دیزنی لند است. دخترانی که از کودکی با شخصیتهای این انیمیشنها خو گرفتهاند.
شاید یکی از آرزوهای کودکی ما این بود که انیمیشنی را به سلیقه خودمان بسازیم یا اینکه شخصیت مورد علاقه خودمان به واقعیت بیاید. کمتر کسی از ما صنعت پشت پرده این جریان زیبا را شناخته است.
چهارمین رویداد چامه میزبان بابک نکویی مدیر استودیو گنبد کبود و طراح، انیماتور و کارگردان بود. بابک نکویی از سرگذشت و تاریخچه انیمیشن در دنیا گفت. صنعتی که سرگرمی بیشتر مردم را فراهم کرده است. بابک نکویی برنده جوایز بسیاری از جشنوارههای انیمیشن داخلی و خارجی شده است.
تاریخچه انیمیشن
بابک نکویی هستم و امروز در مورد خدمات انیمیشن در صنعت صحبت میکنم. همینطور در مورد محصولاتی که در ارتباط با انیمیشن ساخته میشود.
قبل از پرداختن به این موضوع کمی از تاریخچهی انیمیشن میگویم. تاریخچهای که باعث شروع خدمات انیمیشنی میشود. والت دیزنی در سال 1920 استودیو خودش را با امکاناتی حداقلی و معمولی راهاندازی کرد. آن موقع صنعت انیمیشن هنوز بال و پر نگرفته بود و خیلی وسیع نشده بود. برای همین بیشتر فعالیت دیزنی، محدود به ساخت سریال انیمیشنی میشد. آن زمان هنوز تلوزیون اختراع نشده بود، به همین خاطر انیمیشنها در ابتدای فیلمهای سینمایی پخش میشدند. سیستم به این صورت بود که بین پردههای فیلم یا بین دو فیلم انیمیشن پخش میشد.
فلیکس گربه توسط فلیشر ساخته شده و جزو انیمیشنهای محبوب آن زمان بود. دیزنی خیلی دوست داشت انیمیشنهایی بسازد که بین فیلمهای سینما پخش شود و فردی را پیدا کرد که انیمیشنهای والت دیزنی را بین فیلمهای سینمایی پخش کند. انیمیشن اسوالد خرگوش را ساخت که خیلی شبیه بود به میکی موسی که الان میشناسیم. مدتی نگذشت که با پخشکننده انیمیشن بر سر حق امتیاز اسوالد خرگوش به مشکل خورد. اینجا بود که ماجرای خلق شخصیت میکی موس به وجود آمد.

میکی موس؛ آغاز کمپانی
والت دیزنی زمانی که مذاکرهای برای افزایش حق پخش اسوالد داشت با مخالفت پخشکننده مواجه شد. پخش کننده درخواست کاهش قیمت همراه با بالا بردن سرعت را داشت. از طرف دیگر والت دیزنی به شدت کیفیتگرا بود. در نهایت با مشاجره و دعوا این ماجرا خاتمه یافت. در راه برگشت به استودیو، داستان موشی که در اتاقش بود را به یاد آورد. (والت دیزنی زمانی که به تنهایی زندگی میکرد در اتاقش موشی بود که تنهایی دیزنی را از بین برده بود) در نهایت دیزنی شخصیت مورتیمر موس را به وجود آورد. همسر والت دیزنی گفت که اسم مورتیمر برای این شخصیت خوب نیست و نام میچی را روی این شخصیت گذاشت. در نهایت میکی موس سال 1328 خلق شد.
والت دیزنی با خلاقیت بالایش به این نتیجه رسید که شخصیتش میتواند حرف بزند. مزیت رقابتی میکی موس نسبت به تمامی شخصیتهای دیگر همین حرف زدنش بوده است. پدیده دیگر این انیمیشن حرکت کردن شخصیت روی موزیک بود، پدیده ای که اکنون نیز استفاده میشود و نامش میکسینگ است. قبل از اینکه آن خاطره تلخ رو دوباره دیزنی تکرار کند، به این نتیجه رسید که داشتن مجوز و تمام حقوق مولف شخصیت؛ مهمترین دستاورد خالق اثر است.
سال 1937 دیزنی جزو پیشتازهایی بود که سینما را رنگی کرد. باز هم یک جهش تکنیکی جدید ایجاد کرد اما مورد مهم برای والت دیزنی لایسنس موش بود. تا زمانی که والت زنده بود یعنی تا حدود سال 1966 خود به جای موش صحبت کرد. با ویلی در قایق بخار در سال 1928 یک پدیده در سینماها نمایش داده شد. نام این پدیده میکی موس بود که مورد استقبال بسیار خوبی نیز قرار گرفت. این پدیده از همان ابتدا یعنی سال 1928 والت دیزنی را به سمت سرمایهگذاری بر محصولات جانبی این موش سوق داد. افراد علاقهمند به این شخصیت، دوست دارند عکس این موش بر روی لباس، کیف و … قرار بگیرد.
تا زمان حیات والت دیزنی؛ محور تمامی فعالیتهای این کمپانی، میکی موس بود. فرم میکیموس نیز فرم سادهای بود که تبدیل به نشان تجاری استودیو والت دیزنی شد.
