مهندس رضا یعقوب زاده، متولد سال 1347 از تهران است. یعقوب زاده لیسانس الکترونیک خود را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرد. پس از آن موفق به گرفتن مدرک ارشد در رشته الکترونیک با گرایش سخت افزار از دانشگاه تهران شد.
ایشان پس از کار در شرکتهای دولتی و خصوصی، در سال 1379 موسسه تحقیقاتی پویندگان راه سعادت را راهاندازی کرد. این مجموعه در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت میکند. او از همان ابتدا با نیروهای خود هم قسم شد تا دستگاههایی را تولید کنند که قابلیت صادر کردن به سایر کشورها را داشته باشد. امروزه شرکت او یکی از معتبرترین مجموعهها در زمینه خدمات پزشکی است. حتی تجهیزات خود را به آلمان که از مدعیان تولید در این عرصه است نیز صادر میکند.
از آموزش تعمیر تا تولید قطعه
فعالیت ما در ابتدا، واردات دستگاههایی از ژاپن و آمریکا و نصب و سرویس آنها بود. دستگاههایی که بعدتر، به سمت تولید آن رفتیم. به دلیل موفقیت و انگیزه بالایی که داشتیم، برای گذراندن دورههای تکمیلی به ژاپن و آمریکا فرستاده شدیم.
در دورههای آموزشی به دلیل اینکه قصد تعمیر دستگاهها در ایران را داشتیم، مورد تمسخر قرار گرفتیم. به مرور متوجه شدیم که برخی از قطعات را میتوان ساخت و جایگزین قطعات اصلی کرد.
با توجه به قیمت بالای دستگاه و وضعیت ارزی در ایران، امکان خرید دستگاه ژاپنی را نداشتیم. طی مذاکره با وزارت بهداشت، متوجه شدیم به دلیل دولتی بودن سیستم وزارت بهداشت، بهتر است دستگاه توسط شرکتی خارج از وزارت خریداری شود. حمایتهایی را شاهد بودیم که اگر این موارد باز هم وجود داشته باشد،شاهد پیشرفت صنایع دیگر خواهیم بود.
صادرات با تولید اولین محصول
اولین محصول ما، همین دستگاهی بود که وزارت بهداشت و چند شرکت دیگر از ما خریداری کردند. با توجه به سابقه فنی و برنده شدن پروپوزال ما، قیمت بسیار کمتر از نسخه خارجی آن تعیین شد. چیزی معادل 150 میلیون برای دستگاه ما در نظر گرفته شد. در نهایت 75 میلیون به ما پرداخت شد. محصولی که در سال 77 آن را طراحی کرده بودیم، سال 81 صادرات آن آغاز شد. در سال 88 نیز به اروپا صادر شد که بعد از مدتی دیگر ساخته نشد و از مدار خارج شد.
رویکرد صادراتی
هر مهندسی دوست دارد چیز جدیدی بسازد و این، طبیعت یک مهندس است. اگر بخواهید در محصولی موفق باشید، باید نگاه صادراتی داشته باشید. متاسفانه تفکر بسیاری از شرکتها اینطور نیست. هدف ما از همان ابتدا، ساختن دستگاه و صادر کردن آن بود. از سال 81 صادرات منطقه را شروع کردیم. 2/3 سال بعد، اولین شرکتی بودیم که به دنبال صادرات به اروپا بود.
یکی از سختترین مراحلی که در این زمینه گذراندیم، کسب استاندارد اروپا بود. آن هم در شرایطی که مثل حالا، موسساتی برای راهنمایی وجود نداشت و باید همه چیز را خودمان پیش میبردیم. با رشد صادرات اروپا، امروز 50 درصد صادرات ما متعلق به آنها است. در حال حاضر با 6 برند همکاری داریم. 50 تا 60 درصد آنها به طور مستقیم و با برند خودمان کار میکنیم. با 40 تا 50 درصد آنها نیز به واسطهی برندهای دیگر همکاری میکنیم.
تحریم به مثابه یک فرصت
در ایران هم مانند سایر کشورها برای ساخت و تولید محصول، مشکلاتی وجود دارد. یکی از این مشکلات، تحریم است.
در بهترین کشورهای دنیا هم برای ساخت یک محصول باید با غولهای تکنولوژی رقابت کرد. دولت نیز نهایتا به این افراد وام میدهد و یا مالیات کمتری از آنان میگیرد. در واقع هیچکس چیزی را برای ما طراحی نمیکند و اصل موضوع همین “ایده” است.
در مورد تحریمها هم که معمولا قضیه بانک و برند را نشانه میگیرند. اگر تمام اینها هم نبود با بررسی رجیستری (Registry) همه شرکتهای دنیا، متوجه میشویم که وقتی رشد پیدا کرده و بزرگ میشوند، به دلیل مزایای مناطق مختلف در کشور خود نمیمانند.