پنجمین رویداد چامه با موضوع اسکیلآپ برگزار شد. یک استارتاپ پس از آنکه توانست مدل کسبوکار خود را با چرخش و راههای متفاوت تثبیت کند؛ به تناسب محصول-بازار میرسد. در این زمان است که استارتاپها به مرحله رشد سریع میرسند و نام این رشد اسکیلآپ است. اگر از دور نگاهی به کسبوکار در مرحله اسکیلآپ بیندازیم، این دوران یک دوره شیرین با سیر صعودی به نظر میرسد. در حالی که بسیاری از کارآفرینان، مدیران و از جمله مهمانان چامه رسیدن به این مرحله را لذتبخش اما دشوار میدانند. در پنجمین رویداد چامه محمد نصری؛ همبنیانگذار آریامدتور، سجاد باقری؛ همبنیانگذار همراهمکانیک، نسیم توکل؛ رئیس هیئت مدیره عرشگستر و حامد تاجالدین همبنیانگذار آچاره از مسیر خود برای رسیدن به مرحله اسکیلآپ گفتند.
همبنیانگذار همراه مکانیک؛ دوم بودن را دوست ندارم!
سجاد باقری همبنیانگذار همراه مکانیک در رویداد چامه از ایده شکلگیری همراه مکانیک تا مرحله رشد این پلتفرم خدماتی میگوید. این کارآفرین ایرانی مهمترین مسئله در مرحله اسکیلآپ را منابع انسانی دانست. سجاد باقری فارغ التحصیل رشته برق قدرت از دانشگاه آزاد است. باقری در سال ۹۲ همراه مکانیک را راهاندازی کرد. رویای سجادباقری تاسیس استارتاپی بود که کل ایران آن را بشناسند و از آن استفاده کنند. سال ۹۲ همراه مکانیک بر پایه یک ایده مبتنی بر کارشناسی خودروهای دست ۲ در محل شکل گرفت.
باقری از داستان جالب شروع کار همراه مکانیک میگوید. همبنیانگذار همراه مکانیک در شروع فعالیت این پلتفرم همزمان چندین کار انجام میدهد و در جایگاه کارشناس بررسی خودرو و ارتباط با مشتریان و رضایت مشتری با مشتریان ارتباط گرفته و یکتنه بار چندین نفر را بر دوش میکشیده. این کارآفرین ایرانی اولین اسکیلآپ همراه مکانیک را در سال ۹۵ با تزریق سرمایه از سمت سرمایهگذار اشاره کرد. باقری یک ویژگی ورود به دنیای کسبوکار را جاهطلبی میداند: «برای ورود به فضای کسبوکار باید جاهطلبی داشته باشید. من لیدر بودن را دوست دارم، من دوم بودن را دوست ندارم».
جذب گردشگران سلامت با آریامدتور
محمد نصری؛ همبنیانگذار آریامدتور در پنجمین رویداد چامه از روزهای ابتدایی این کسبوکار تا رسیدن به مرحله اسکیلآپ گفت. محمد نصری بعد از کنکور با ورود به دانشگاه، به سرعت وارد بازار کار شد. او به طراحی سایت، اپلیکیشن موبایل و توسعه نرمافزار روی آورد. داستان نصری با آریامدتور از زمانی شروع شد که یک پزشک پیشنهاد سایت سه زبانه برای جذب بیمار به آنها داد. محمد نصری و تیمش این پروژه را غیر ضروری میدانستند، اما با ادامه کار متوجه شدند که مطب دکتر پر از بیماران خارجی شده است و با عزم جدی به جاده پرریسک گردشگری سلامت قدم گذاشتند.
محمد نصری مهمترین مسئله در اسکیلآپ را نیاز به پولِ هوشمند میداند: «برای اینکه یک کسبوکار موفق به اسکیل شود قطعا به پول نیاز دارد. در غیر این صورت نمیتوان در این فضای سنگین رقابتی پیشرفتی داشت». این کارآفرین ایرانی، پلتفرمهای گردشگری سلامت (medical tourism) را به جهت جذب بیمار و گردشگر، ارزآوری و شناخت کشور، حائز اهمیت میداند.
تلاش بانوی کارآفرین برای گذر از سقف شیشهای
نسیم توکل؛ رئیس هیئت مدیره عرشگستر از آن دسته زنان کارآفرین ایرانی است که برای رسیدن به بهترینها تلاش بسیاری کرده است. این بانوی کارآفرین ایرانی با خودباوری توانست پس از تحمل شکستها و چالشهای مسیر زندگی خود میزان فروش شرکت را سه برابر کند. نسیم توکل برخلاف علاقهاش، در رشته زمینشناسی تحصیل کرد و آن زمان را بدترین دوران تحصیلش میداند. نسیم توکل بعد از تحصیل تصمیم به تغییر میگیرد و وارد حوزه بازاریابی میشود. از سوابق کاری توکل میتوان به عضویت در انجمن asis آمریکا، کمیته ict اتاق ایران، مجمع عالی کارآفرینان ایران و رییس کمیته زنان حفاظت الکترونیک اشاره کرد.
نسیم توکل مسیر زندگی خود را تغییر داد. او از صفر شروع کرد و در جایگاه یک کارمند ساده فعالیت میکرد؛ با این وجود تصمیم گرفت یک کارمند شایسته باشد و مسیر توسعه خود را با انگیزه وافر طی کند. او با برنامهریزیهای درستی که داشت توانست در مدت سه ماه فروش شرکت را به ۱۵۰ میلیون تومان برساند. نسیم توکل در مورد ویژگی زنان موفق میگوید:«زنان موفق یک خودباوری خاصی دارند و قرار نیست کسی این افراد را تحسین کنند و خودشان قدرشناس خودشان هستند».
حامد تاجالدین: روزی ۱۶ساعت کار میکردم!
حامد تاجالدین فارغالتحصیل مهندسی برق و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شریف است. سال ۲۰۱۱ برای ادامه تحصیل به کانادا میرود و از دانشگاه یورک، مدرک دکترای کسبوکار را اخذ میکند. تاجالدین سال ۲۰۱۲ یک استارتاپ، مشابه اینستاگرام راهاندازی میکند که به موفقیت نمیرسد. تاج الدین که تِز دکترا و عمده تحقیقاتش در مورد پلتفرمها بود به ایران بازگشت تا کسبوکار خود را راهاندازی کند. حامد تاجالدین سال ۹۴، با ۳ دانشجوی برق شریف، استارتاپ آچاره را راهاندازی میکند.
این کارآفرین ایرانی توجه به چند عامل در کسبوکار را در رسیدن به مرحله اسکیلآپ موثر میداند که ساختار سازمانی، حاکمیت و جذب سرمایه از جمله این موارد است. حامد تاجالدین در مورد جذب سرمایه نظری متفاوت دارد:«من به عنوان مدیرعامل مجموعهای که تا الان ۶۰-۷۰ میلیارد جذب سرمایه داشته میگویم که تا جای ممکن سرمایه جذب نکنید. اگر شما بتوانید از منابع خودتان خرج کنید، دیگر وقتی از انرژی شما صرف تعامل با سهامداران نمیشود؛ مخصوصا اگر یک سرمایهگذار سازمانی دارید، تعامل هزار مسئله دارد». تاجالدین به دوران ادامه تحصیل خود در کانادا اشاره میکند که برای ایدههای خود روزانه ۱۶ ساعت مطالعه میکرد.
داستان موفقیت نسیم توکل
خانم نسیم توکل رئیس هیئت مدیره عرشگستر در رویداد چامه...
داستان برند آریامدتور
گفتههای محمد نصری همبنیانگذار آریا مدتور از چالشهای کسبوکار در...
داستان برند همراه مکانیک
گفتههای سجاد باقری همبنیانگذار همراه مکانیک از چالشهای مسیر کارآفرینی...
داستان موفقیت برند آچاره
چامه 5، گلوگاه اسکیلآپ داستان موفقیت برند آچاره بازگشت حامد...