سومین رویداد چامه با موضوع رویش در آموزش
آموزش؛ پیشران توسعه در جامعه

همیشه و همه‌جا پژوهشگران، تحول در کشور را از مسیر دانشگاه‌ها و مدارس می‌دانند. آموزش همان نبض‌تپنده‌‌ای است که جریانی پویا را در کشور را ایجاد خواهد کرد. سومین رویداد چامه با موضوع رویش در آموزش به کسب‌وکارهایی پرداخته است که رویکرد جدیدی به این حوزه داشتند. مصطفی کلامی هریس؛ مدیرعامل فرادرس، محمدحسن داودی؛ مدیر مدارس صبح رویش و حسین ناصری؛ هم‌بنیانگذار زبان‌شناس مهمانان سومین رویداد چامه بودند.  سه کارآفرین ایرانی که توانستند نهال امید را در بستر آموزش بپرورانند و جوانه‌های پیشرفت را در سراسر کشور توسعه دهند. 

مدیرعامل فرادرس؛ برای تحول در آموزش باید خودتان را متحول کنید!

مصطفی کلامی هریس؛ مدیرعامل فرادرس در سومین رویداد چامه از داستان شکل‌گیری فرادرس (بزرگترین منبع فیلم‌‌های آموزشی دانشگاهی) گفت. کلامی مهمترین عامل تحول در صنعت آموزش را تحول در افراد دانست. مصطفی کلامی هریس، متولد شهر هِریس در نزدیکی تبریز است. این کارآفرین ایرانی دانش‌آموخته برق کنترل و هم‌بنیانگذار مجموعه فرادرس است. مدیرعامل فرادرس معتقد است که هیچوقت نباید بخاطر نداشتن سرمایه و کمبود تجهیزات، کار را متوقف کرد و  باید برای هدف خود تلاش کرد. 

مدیرعامل فرادرس تاکید جدی بر معماری درست فرایندها در کسب‌وکار داشت. کلامی اشاره کرد: «ما در این چند سال تلاش کردیم تا فرادرس را به صورت مدلی اداره کنیم که قائم به فرد و متکی به حضور یک نفر نباشد. بودن یا نبودن کلامی هریس در آینده فرادرس بی‌تاثیر نیست اما نباید چنان تاثیری داشته باشد که نبودن من به منزله پایان فرادرس باشد. این نکته را بگویم که اگر نیاز باشد روزی از مسیر فرادرس کنار بروم تا بتواند راهش را به خوبی ادامه بدهد، این‌کار را خواهم کرد». 

 

مدیر مدارس صبح رویش: خدای بچه‌ها بزرگ‌تر از این حرفاست

 

محمدحسن داوودی در سومین رویداد چامه به آموزش کودکان کار در مدارس صبح رویش اشاره کرد. محمدحسن داوودی، مدیر مدارس کودکان کار صبح رویش و یک فعال اجتماعی است. در صبح رویش برنامه‌های درسی و تربیتی ویژه کودکان کار طراحی شده و خبری از فرایندهای متداول مدارس دیگر نیست. صبح رویش از مهر ۹۴ کار خود را در محله دروازه غار شروع کرد. پس از گذشت ۵ سال، ۱۰۵۱ کودک کار در ۷ مدرسه صبح رویش مشغول تحصیل هستند. مدارس تحت مدیریت داوودی، از هیچ نهادی کمک هزینه مالی دریافت نکرده‌است. تمام هزینه‌های مدرسه توسط خیرین تامین می‌شود.

محمدحسن داوودی از روزهای سختی که برای سرپا ماندن مجموعه تلاش می‌کرد و دست‌فروشی کرد گفت: «کار به جایی رسید که مجبور شدیم پا روی چیزهایی که برایمان مهم بود، بگذاریم. با آدم‌های متخصص که تحصیلات عالی داشتند و مدیر و معاون مدرسه بودند، تصمیم گرفتیم کاری را بکنیم که همیشه به بچه‌هایمان می‌گفتیم سراغش نروند؛ دست‌فروشی!» به گفته داوودی صبح‌ رویش توانسته است با گذر از مشکلات فضای جالبی را برای آموزش کودکان کار فراهم کند. او اشاره کرد «صبح رویش به جای ریاضی، فارسی و علوم، عدد‌کده، ادبکده، عجبکده و کلاس‌های دیگری مثل وطنکده، دهکده و مطبخکده دارد». 

 

هم‌بنیان‌گذار زبان‌شناس: بخاطر ایده‌‌ای که داشتم از رفتن به آمریکا منصرف شدم

 

حسین ناصری هم‌بنیان‌گذار زبان‌شناس مهمان سومین رویداد چامه است. ناصری تصمیم به ادامه تحصیل در آمریکا داشت و برای ادامه تحصیل متوجه خلا آموزش زبان در کشور شد. این کارآفرین ایرانی از رفتن به آمریکا منصرف و تصمیم به راه‌اندازی اپلیکیشن زبان‌شناس می‌گیرد. حسین ناصری یکی از هزاران جوانی بود که با رویای مهاجرت، روز را به شب می‌رساند و در همان روزهایی که در گیرودار دریافت ویزا بود، جرقه تشکیل یک پلتفرم آموزشی سرگرم‌کننده مسیر زندگی او را تغییر دارد. 

ناصری به شکست‌هایی که در شکل‌گیری زبان‌شناس متحمل شده اشاره می‌کند. او می‌گوید: «سعی کنید به ایده‌ خود پایبند بمانید حتی اگر آن ایده مدت زیادی جواب ندهد. اگر ما می‌خواستیم فقط به نتیجه‌ اپلیکیشن نگاه کنیم. این‌که هیچ درآمدی برایمان ندارد، خیلی راحت باید آن‌ را کنار می‌گذاشتیم و می‌رفتیم سراغ کار دیگر». حسین ناصری بهترین راه برای ایجاد مخاطب وفادار را تعامل خوب با مخاطب می‌داند. ناصری اشاره می‌کند:«صحبت‌های مخاطبتان را بشنوید، حتی شب‌ها وقت بگذارید و مشکلات را حل کنید. زیرا این مسئله در بلند مدت باعث می‌شود کاربرهای وفادار‌تان افزایش پیدا کند. در نهایت کاربرهای وفادار هستند که باعث رشد کسب‌وکار خواهند شد. حتی از این ارتباطات دو سویه شما می‌توانید همکاران آینده خود را هم پیدا کنید».

روایت‌های این رویداد